Partnerskie więzi między Szkołą Podstawową Nr 8, a Collège Sainte Ide z Lens we Francji

Od lat wiodącym językiem obcym w szkołach podstawowych jest język angielski. Za nim plasuje się język niemiecki, potem rosyjski. W SP nr 8 wielu uczniów wybiera jednak język francuski, a dzięki nauczycielom, którzy napisali projekt, oprócz nauki języka będą mieli możliwość poznać Francję.

– Bardzo miła wiadomość dotarła do nas z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Projekt „Z francuskim tête à tête” przygotowany przez Zespół ds. Realizacji Projektów Zewnętrznych działający w Szkole Podstawowej Nr 8 uzyskał akceptację komisji weryfikacyjnej i został zakwalifikowany do realizacji – poinformował nas dyrektor Robert Zoszak – Oznacza to, że w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój już we wrześniu 2020 roku dwudziestoosobowa grupa uczniów SP8 pod opieką nauczycieli spędzi tydzień we Francji. Uczestnicy będą mieli możliwość poznania piękna regionu Nord-Pas-de Calais, podniesienia swoich kompetencji językowych oraz otwarcia się na różnorodność kulturową zjednoczonej Europy.

Ponad 100 tys. na projekt

Przyznane dofinansowanie w wysokości 111 021 zł pozwoli na całkowite pokrycie kosztów wyjazdu (transfer, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie oraz bilety wstępu do muzeów). Uzyskanie środków pieniężnych na ten cel to dla szkoły ogromny sukces. Dzięki projektowi zacieśnieniu ulegną budowane od dawna partnerskie więzi między Szkołą Podstawową Nr 8, a Collège Sainte Ide z Lens we Francji. Dzięki dofinansowaniu wielu uczniów, których rodziców nie stać na wycieczkę do Francji będzie mogła z niej skorzystać.

– Należy tu wspomnieć, że nasi uczniowie od wielu lat uczą się języka francuskiego. Z roku na rok wzrasta jego popularność. Coraz większa liczba młodzieży uczęszcza na regularne zajęcia, a około czterdziestoosobowa grupa najstarszych uczniów nawiązała kontakty i koresponduje ze swoimi francuskimi rówieśnikami. Podczas projektu „Z francuskim tête à tête” niektórzy z nich będą mogli spotkać swoich korespondentów osobiście. Ponadto osoby, które wezmą udział w realizacji projektu odbędą dodatkowe, bezpłatne kursy językowe i kulturowe. Dzięki nim będą dobrze przygotowane do wyjazdu i związanych z nim zadań – komentuje projekt dyrektor.

Skąd zainteresowanie językiem francuskim?

– Z mojej strony to może nie przypadek, bo studia wybrałam świadomie – opowiada Beata Jankowska nauczycielka języka francuskiego – przypadek sprawił, że nawiązaliśmy współpracę właśnie z tą konkretną szkołą Collège Sainte Ide z Lens. Nauczyciel geografii z Collège Sainte Ide prowadzi dwa zespoły. Jeden z zespołów to zespół folklorystyczny, który gra muzykę polską. Składa się w większości z osób które mają polskie korzenie i pielęgnują pamięć o kraju, dbają o naukę języka polskiego i kultywują tradycję. W College powstał również Klub Polski, gdzie uczniowie uczą się języka polskiego, historii i kultury naszego kraju. Klub, co roku organizuje wycieczkę do Polski. I podczas jednej z nich zostałam tłumaczem dla wakacyjnej grupy. Okazało się, że szkoła Collège Sainte Ide z chęcią nawiązałaby stałą współpracę z polską szkołą i tak się stało. Dzieci zaczęły ze sobą korespondować i trwa to już od 2014 roku.

W 2015 roku zorganizowaliśmy wymianę i nasze dzieci gościli uczniowie z Francji i odwrotnie. O ile okoliczności pozwolą, w przyszłych latach chcemy kontynuować wymiany. Uczniowie, którzy kilka lat temu nawiązali znajomości nadal je utrzymują. Nawiązują się przyjaźnie, co bardzo nas cieszy. Mamy teraz 6 miesięcy na realizację projektu. Do wymiany przygotowujemy nie tylko językowo, ale i zapoznajemy z kulturą i inną mentalnością. Spróbujemy podać uczniom również dawkę wiedzy o Unii Europejskiej. Projekt jest efektem dziesiątek godzin pracy zespołu nauczycieli, koncertuje się nie tylko na języku, ale i wielu innych wątkach. Cieszymy się, że nam się udało – podsumowała rozmowę Izydora Rydosz.

Praca przy projekcie jest i będzie dla wszystkich w nią zaangażowanych nie tylko nowym doświadczeniem i niezapomnianą przygodą, ale również ciekawym sposobem zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych młodym ludziom we współczesnym, wielokulturowym i wielojęzycznym świecie.

Wniosek projektowy opracowali Beata Jankowska, Izydora Rydosz, Daniel Sękowski, Agata Ostrowska oraz Jolanta Kaźmierczak.

Edyta Wilk