Czy wybory samorządowe są możliwe na wiosnę 2019 roku?
W piśmie do sejmowej komisji samorządu PKW sugeruje podwyższenie wynagrodzeń dla urzędników wyborczych i odstąpienie od wymogu powoływania ich tylko spośród grona pracowników urzędów obsługujących organy administracji rządowej i samorządowej. Według Komisji ułatwiłoby to nabór urzędników wyborczych.
Państwowa Komisja Wyborcza skierowała w piątek, 20 kwietnia pismo do Przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej Sejmu RP w sprawie propozycji zmian przepisów Kodeksu wyborczego.
Zwrócono w nim m.in. uwagę na trudności w naborze urzędników wyborczych. PKW przypomniała, że do 2 maja powinno zostać powołanych 4556 urzędników wyborczych. Tymczasem na dzień 18 kwietnia 2018 r. zgłosiło się 2 917 kandydatów.
Według PKW problemy związane z rekrutacją wynikają przede wszystkim z zakazu wykonywania funkcji urzędnika wyborczego w gminie, w której ma się miejsce zatrudnienia, a także (poza miastami na prawach powiatu) w gminie, w której ma się miejsce zamieszkania. Komisja zwróciła uwagę, że duże zainteresowanie pełnieniem tej funkcji deklarowali m.in. emeryci, którzy byli urzędnikami wyborczymi powoływanymi zgodnie z dotychczasowymi przepisami, a pozbawieni możliwości pełnienia tej funkcji z uwagi na odejście z pracy.
„Wydaje się nadto, że ustawodawca mógłby odstąpić od rygorystycznego wymogu powoływania urzędników wyborczych tylko spośród grona pracowników urzędów obsługujących organy administracji rządowej i samorządowej, co niewątpliwie otworzyłby drogę dla kandydatów wywodzących się m.in. z samorządów zawodowych (aplikanci adwokaccy, radcowscy), asystenci sądowi itd.” – wskazała PKW.
Według Komisji warto rozważyć też „ewentualne zwiększenie wynagrodzenia w celu zrekompensowania ponoszonych przez urzędników wyborczych kosztów dojazdu do gminy, w której wykonywać będą swoją funkcję”.
PKW poparła też propozycje, aby urzędnicy wyborczy otrzymywali wynagrodzenie nie tylko w okresie określonym w obowiązujących przepisach (od dnia zarządzenia właściwych wyborów do dnia rozstrzygnięcia protestów wyborczych oraz w innych sytuacjach, gdy jest to konieczne), lecz, w dużo niższym wymiarze, także w ciągu całego roku. Mogłoby to wiązać się z nałożeniem na urzędników wyborczych nowych ustawowych zadań.
W piśmie do szefa sejmowej komisji samorządu PKW przypomniała też swoje poprzednie uwagi do nowego Kodeksu wyborczego, w których wskazywała na zagrożenie nieskompletowania składów obwodowych komisji wyborczych.
Według wyliczeń PKW, przy założeniu powołania komisji w pełnych składach, konieczne będzie powołanie w ich skład ok. 495 000 członków. Dodatkowo trzeba będzie zapewnić kandydatów dla powołania ok. 2 826 terytorialnych komisji wyborczych.
Odnosząc się do innych kwestii wiążących się z ewentualną koniecznością nowelizacji przepisów Kodeksu wyborczego, PKW przekazała sejmowej komisji samorządu terytorialnego uwagi GIODO dotyczące zgodności przepisów Kodeksu wyborczego wprowadzających wymóg transmisji i nagrywania prac obwodowych komisji wyborczych z rozporządzeniem RODO sugerując zmianę przepisów Kodeksu wyborczego w tym zakresie.
W ocenie PKW pilnej nowelizacji wymaga też przepis art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz. U. poz. 130), mający na celu zapewnienie szybkości oraz sprawności postępowania sądowoadministracyjnego w sprawach skarg na akty organów wyborczych dotyczących podziału gminy na okręgi wyborcze.
Analogiczny problem dotyczy również art. 420 § 2 Kodeksu wyborczego w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r.
W piśmie do sejmowej komisji samorządu terytorialnego PKW wskazała też, że nie jest uprawniona do zajmowania stanowiska w sprawie ewentualnego wydłużenia obecnej kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego i przesunięcia terminów wyborów na wiosnę 2019 r.
Ostatnie komentarze