Noc z Teatrem – spotkanie trzecie
Noc z Teatrem – Spotkanie Trzecie
Organizatorzy zapraszają na „Noc z Teatrem – Spotkanie Trzecie”. Celem wydarzenia jest promowanie niekomercyjnego teatru oraz popularyzowanie sylwetek wielkich twórców polskiego i światowego teatru – związanych z Podkarpaciem.
Tacy reżyserzy, jak: Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor, Józef Szajna – to artyści mało znani w naszym regionie.
Tegoroczna impreza będzie się składać z dwóch części:
1. Lekcje teatralne – odbędą się 14 i 15 listopada w I i II Liceum Ogólnokształcącym w Sanoku – poświęcone twórczości Jerzego Grotowskiego, przybliżą jego postać i dorobek.
2. Spektakle teatralne dla młodzieży i dorosłych – ta część imprezy rozpocznie się 15 listopada o godzinie 18:00. Spektakle zaprezentują: Joanna Gruszka – aktorka Těšínskégo Divadla – sztuka „Usta Weroniki”, Jagoda Rall – aktorka związana z teatrami wrocławskimi – spektakl „Kalina” oraz rzeszowski Teatr Przedmieście wystawi „Kroniki podwórkowe”.
Spektakle będą prezentowane w Muzeum Historycznym oraz w siedzibie Biura Wystaw Artystycznych (Rynek 14).
Cena karnetu 20 zł, można zakupić bilet tylko na spektakl Teatru Przedmieście w cenie 10 zł.
Sprzedaż biletów i karnetów rusza 4 listopada, będą do kupienia w BWA od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-17.00, w soboty w godzinach 10.00-14.00.
Organizatorzy: Stowarzyszenie Wspólnota Obywatelska na Rzecz Rozwoju Ziemi Sanockiej, BWA Galeria Sanocka, Miejska Biblioteka Publiczna im. Grzegorza z Sanoka w Sanoku
Współorganizatorzy: Miasto Sanok, Powiat Sanocki
Partnerzy: Muzeum Historyczne w Sanoku, I Liceum Ogólnokształcące, II Liceum Ogólnokształcące
Sponsorzy: PGNiG, GAZ SYSTEM
Zadanie dofinansowane z dotacji Powiatu Sanockiego oraz Budżetu Miasta Sanoka.
„Usta Weroniki (Zupełnie Nieznane Modlitwy Zofii Kossak)”
Reżyseria – Bogdan Słupczyński
Scenariusz – Artur Pałyga
Występuje – Joanna Gruszka
Autor monodramu nakreślił portret wewnętrzny Zofii Kossak, która sama, za życia starannie unikała wszelkich zapisów na temat swoich emocji, przeżyć i osobistych wyznań. Powstał portret osoby pięknej, ale także pełnej wewnętrznych rozterek, sprzeczności, poczucia tragizmu.
Współczesna percepcja dzieł Zofii Kossak, jej postawy w dwudziestoleciu międzywojennym oraz podczas okupacji pełna jest stereotypów, uproszczeń, powierzchownego rozumienia.
Artur Pałyga (autor), oddając jej sceniczny głos, włącza pisarkę do dyskusji, w ten sposób otwierając nową przestrzeń rozmowy, która wydawała się już historycznie zamknięta i skazana tylko na zbieranie wspomnień, artefaktów, czasami na konstruowanie uroczych konfabulacji na temat jej osoby oraz rodziny.
„Debiutująca w monodramie Joanna Gruszka stworzyła postać szokującą, a zarazem wzruszającą. Mocną. Postać stworzoną z oddaniem, nie na skróty, z mozołem i samodyscypliną. Pod skrzydłami reżysera, który dużo wymaga, ale zarazem stwarza warunki, by mu w tej pracy zaufać.” (Małgorzata Bryl – Sikorska, Teatr To My)
„Kroniki Podwórkowe”
Reżyseria: Aneta Adamska
Scenariusz: Aneta Adamska, Paweł Sroka, Maciej Szukała
Scenografia: Paweł Sroka
Muzyka: Wiktor Marut
Występują: Aneta Adamska, Paweł Sroka, Maciej Szukała
Znamy się od wielu lat. Razem pracujemy i tworzymy. Znamy się na wylot. A co by było gdybyśmy się spotkali 30 lat wcześniej. Jacy wtedy byliśmy? Jak wyglądaliśmy? Czy gralibyśmy razem w piłkę? Czy bawilibyśmy się razem w teatr, szukali skarbów, odkrywali wspólnie wielkie tajemnice?
Spektakl jest próbą cofnięcia się do naszej dziecięcej niewinności, naszego podwórka i marzeń. Krajobraz dzieciństwa pełen jest nie tylko sielskich wspomnień, ale też bólu, niespełnienia i gorzkiego smaku porażki.
W tle tej historii przewijają się burzliwe lata 80., czarno – białe fotografie, pochody pierwszomajowe i cień Czarnobyla. To czas przełomu, niewidzialnego zagrożenia, zmian społeczno – politycznych, budującego się nowego świata. Droga między szkołą, podwórkiem a kościołem to miejsce naszych najważniejszych odkryć, przeżyć, doświadczeń, które wpływają na późniejsze życie.
„Lata 80., rzeczywistość dzieciństwa dzisiejszego pokolenia 40+, to świat, który zniknął, mało tego – jest nawet trudny do opowiedzenia młodszym. Ponad sielskim czasem, dzielonym między szkołą a podwórkiem, unosił się duch zmian, ale i czaił cień zagrożenia. Zrozumieją to ci, którzy pamiętają wstrętny smak płynu Lugola, podawanego dzieciom po katastrofie w Czarnobylu. Ale to wcale nie znaczy, że ten spektakl jest 40+. W Przedmieściu – jak zawsze – przedstawienie ma wymiar uniwersalny. Opowiada o czasie niewinności, który bezpowrotnie mija, zaciera się w pamięci, ale przecież nas ukształtował i ma fundamentalne znaczenie dla tego kim dzisiaj jesteśmy…”
(Magdalena Mach, Gazeta Wyborcza)
„Kalina”
Scenariusz, reżyseria, wykonanie: Jagoda Rall
„Spektakl „Kalina” to ciepła i pogodna, ale przy tym niepozbawiona refleksji, opowieść o Kalinie Jędrusik znakomitej aktorce teatralnej, filmowej i kabaretowej (min. Kabaret Starszych Panów). Jagoda Rall na scenie mierzy się z legendarnym seksapilem i wdziękiem Kaliny. Udaje jej się przy tym znakomicie uchwycić napięcie, w którym żyła Jędrusik, ciągle balansująca między uwielbieniem fanów, a rozczarowaniami w życiu osobistym. W spektaklu usłyszymy piosenki wykonywane niegdyś przez legendarną aktorkę.”
„… Zmierzenie się z Kaliną, jej legendą, seksapilem, urodą i stu tajemnicami oraz tysiącami plotek, to już rodzaj bohaterstwa w samym zamierzeniu. Jagodzie udało się nie tylko urodą upodobnić do wszechstronnie utalentowanej aktorki, ale też znaleźć jej sposób poruszania, mimikę i nawet próbować naśladować jej głos z charakterystyczną lekką chrypką, która zwłaszcza w piosenkach brzmiała porywająco.” (Krzysztof Kucharski)
Ostatnie komentarze