BWA Galeria Sanocka zaprasza na 18 edycję objazdowego Festiwalu WATCH DOCS
Program:
15.10. (czwartek) godzina 18.00
Marina nie chce wracać na Ukrainę – dla jej rodziny Warszawa oznacza świat całkiem nowych możliwości. Marina zamierza je w pełni wykorzystać, choćby za cenę ogromnych poświęceń. Nie tylko swoich. Misję odniesienia w nowej ojczyźnie sukcesu ma wypełnić jej dziesięcioletnia córka, Julia, poprzez karierę w łyżwiarstwie figurowym. Aby zapewnić sobie udział w Młodzieżowych Mistrzostwach Polski, Julia wstaje codziennie o piątej rano – musi przecież pogodzić szkołę i treninig. Portret rodzinny, jaki w swoim znakomitym obserwacyjnym dokumencie maluje Ewa Kochańska, jest jednak i bardziej złożony, i bardziej subtelny. Nie pozostawia wątpliwości, że choć presja i wyzwania wydają się nieznośnie przeciążać relację matki i córki, jej niezachwianą podstawą pozostaje ich miłość.
16.10. (piątek) godzina 18.00
Jak wygląda życie dzieci od najmłodszych lat wychowywanych w pogardzie do wszystkiego co „obce”? I kim takie dzieci staną się, kiedy dorosną? Wstrząsający film Franka Geigera i Mohammada Farokhanesha przybliża losy dzieci wychowywanych w środowisku niemieckich neofaszystów. Niemal od urodzenia faszerowanych sloganami o czystości rasy, pozbawionych kontaktu z inaczej myślącymi ludźmi, karmionych nienawiścią i pogardą dla nie-Aryjczyków. Animacjom ukazującym, jak skrajna ideologia przekazywana jest z pokolenia na pokolenie i jak niebezpieczna jest decyzja tych, którzy zechcą opuścić krąg jej wyznawców, towarzyszą kręcone ukrytą kamerą ujęcia z wakacyjnych obozów, na których dzieciom wpaja się ideologię krwi i rasy. Nie mniej przerażająco brzmią w tym kontekście włączone do filmu wywiady z czołowymi działaczami Pegidy, wypowiadającymi się na temat wychowania i preferowanego modelu niemieckiej rodziny.
17.10. (sobota) godzina 18.00
Askold Kurow, autor „Procesu” poświęconego postaci Ołeha Sencowa, w swoim najnowszym filmie znów porusza niewygodne dla kremlowskich władz tematy. „Nowaja Gazieta” to legenda niezależnego rosyjskiego dziennikarstwa. Od 2000 roku aż sześcioro jej dziennikarzy przypłaciło życiem bezkompromisowość w dążeniu do ujawniania prawdy o putinowskiej Rosji. Reżyser śledzi gorączkowy proces powstawania kolejnych numerów gazety, rejestruje chwile załamania i euforii, imprezy i konflikty. Pokazuje, jak dziennikarska solidarność ratuje życie jednego ze współpracowników „Nowej”, zagrożonego deportacją do Uzbekistanu, gdzie grozi mu śmiertelne niebezpieczeństwo. Wbrew pozorom, jeden z ostatnich bastionów wolnego słowa w Rosji to miejsce tętniące życiem, w którym mimo ciągłego zagrożenia często słychać śmiech.
Ostatnie komentarze