ZUS: informacje o kwarantannie i izolacji na PUE

Pracodawca ma udostępnione informacje na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS) o pracownikach, którzy odbywają kwarantannę lub są objęci izolacją. Dane te są potrzebne do wypłaty zasiłku chorobowego.

Osoby skierowane przez Sanepid na kwarantannę mają prawo do świadczeń chorobowych – wynagrodzenia za czas choroby, które finansuje pracodawca, albo zasiłku chorobowego. Dotyczy to jednak osób objętych ubezpieczeniem chorobowym, np. w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy prowadzeniem działalności gospodarczej. Świadczenia przysługują także ubezpieczonym, którzy zostali poddani izolacji, w tym izolacji w warunkach domowych.

Od końca października podstawą wypłaty świadczeń chorobowych osobie poddanej kwarantannie albo izolacji domowej jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP). ZUS pozyskuje dane z tego systemu i udostępnia je płatnikom składek na ich profilach na portalu PUE ZUS. Dostęp do informacji o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ZUS ma również ubezpieczony.

Oznacza to, że osoby skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją nie muszą już dostarczać papierowej decyzji sanepidu do ZUS lub do swojego pracodawcy. Podstawą do wypłaty świadczenia chorobowego jest informacja z systemu EWP. Takie osoby nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej. Powinny jednak pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo.

Dane o kwarantannach i izolacjach są udostępniane na PUE ZUS odpowiednio w panelu Płatnika oraz w panelu Ubezpieczonego. Znajdują się w specjalnej zakładce – „Kwarantanna, izolacja domowa”. Zakładka jest widoczna tylko u osób, które zostały objęte kwarantanną lub izolacją domową oraz u płatników składek, którzy zatrudniają osoby, u których takie zdarzenie wystąpiło. PUE ZUS jest zasilane danymi z systemu EWP raz dziennie, w godzinach nocnych. Dane dotyczą stanu na dzień poprzedni.

Platforma Usług Elektronicznych to nowoczesne narzędzie, dzięki któremu można załatwiać wszelkie sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi przez internet, bez wychodzenia z biura lub domu, także poza godzinami działania urzędów. Dzięki PUE uzyskamy m.in. informację o naszych świadczenia i płatnościach w ZUS a także złożymy wniosek o pomoc ramach Tarczy antykryzysowej. Platforma pozwala również na otrzymywanie indywidualnych odpowiedzi z ZUS na zadane wcześniej pytania.

Profil na PUE można założyć m.in. przy pomocy Profilu Zaufanego oraz bankowości elektronicznej. Wszelkie informacje w tej sprawie znajdują się na stronie internetowej ZUS. Jest tam także dostępny film pokazujący, jak założyć profil na PUE. Pomocą służą również pracownicy ZUS. Wystarczy zadzwonić na specjalną infolinię ZUS (22 560 16 00) lub skorzystać z e-wizyty.

Co załatwisz przez PUE? Jak zarezerwować e-wizytę w ZUS? – dyżur telefoniczny

We wtorek, 17 listopada, odbędzie się dyżur telefoniczny ekspertów Oddziału ZUS w Jaśle. Podczas dyżuru będzie można uzyskać informacje m.in. jak założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych, jakie są korzyści z posiadania konta na PUE oraz jak zarezerwować e-wizytę.

Platforma Usług Elektronicznych

Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS) to narzędzie, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jednym z jego najważniejszych elementów jest portal PUE, dzięki któremu można załatwić większość spraw przez internet.

Z PUE mogą korzystać płatnicy składek, osoby ubezpieczone i świadczeniobiorcy.
Po rejestracji i zalogowaniu można m.in. przejrzeć dane zgromadzone w ZUS, przekazać dokumenty ubezpieczeniowe, składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi, zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS.

 

E-wizyta w ZUS

Sprawy w ZUS można załatwić bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy umówić się na e-wizytę, czyli wideokonsultacje z ekspertem z oddziału ZUS. Wystarczy komputer lub inne urządzenie z dostępem do internetu, kamerą i mikrofonem.

Osoby zainteresowane założeniem profilu na PUE oraz uzyskaniem informacji jak zarezerwować e-wizytę w ZUS zapraszamy na dyżur telefoniczny ekspertów ZUS z Oddziału
w Jaśle 17 listopada  2020 r. w godz. od 10.00 do 12.00, pod numerem telefonu 13 44 379 17.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy.

Wojciech Dyląg

 

Regionalny Rzecznik
w województwie podkarpackim
Zakład Ubezpieczeń Społecznych