Nauczyciele i doradcy zawodowi z podstawówek powiatu sanockiego na szkoleniu w firmie ADR Polska Sp. z o.o.
Efektywna nauka to nauka w systemie dualnym – teoria w szkole, a praktyka w realiach zakładów pracy. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie nowoczesnego przemysłu i rynków pracy. Jak zatem skutecznie połączyć teorię nauczaną w szkole z praktyką w zakładach pracy?
Swym bogatym doświadczeniem w konstruowaniu nowoczesnego, opartego na unijnych środkach z różnorakich projektów oraz na bazie porozumień z przedsiębiorstwami procesu dydaktycznego sanocki Mechanik podzielił się z uczestnikami konferencji zorganizowanej przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sanoku pod hasłem „Praktyczna nauka zawodu integralną częścią kształcenia zawodowego”.
Uczestnicy konferencji zostali zaproszeni do siedziby firmy ADR Polska S.A, która swym patronatem objęła kierunki takie jak technik automatyk, technik spawalnictwa i operator obrabiarek skrawających. Podczas zwiedzania fabrycznych hal można było zobaczyć jak rzeczywiście wygląda praktyczna nauka zawodu, która daje oczekiwane efekty w postaci bardzo wysokiej zdawalności na egzaminach z poszczególnych kwalifikacji.
Uczniowie Mechanika w charakterystycznych pomarańczowych kamizelkach samodzielnie, bądź pod nadzorem doświadczonych pracowników biorą udział w złożonym procesie produkcji. Po przygotowaniu teoretycznym w nowocześnie wyposażonych pracowniach w szkole maja okazję wykazać się zdobytą wiedzą i przełożyć ją na praktykę przy obsłudze robotów spawalniczych, obrabiarkach numerycznych CNC, czy przy popularnych tokarkach.
– Poczucie użyteczności wiedzy, uczynienie jej zrozumiałą wywołuje pozytywną motywację do uczenia się. Wskazanie zależności pomiędzy wiedzą teoretyczną, a praktyczną pomaga wyeliminować deficyty umiejętności i mechaniczne wykonywanie czynności- podkreślał Marek Chimiak nauczyciel przedmiotów zawodowych. Innymi słowy- teoria i praktyka muszą iść w parze, by uczeń stał się fachowcem w swojej dziedzinie.
Takich właśnie fachowców poszukują nie tylko lokalni pracodawcy. Duże braki kadrowe na rynkach pracy to największa bolączka hamująca rozwój przemysłu. Dlatego pracodawcy tak chętnie włączają się w żmudny proces edukacji.
– Cała Europa, Azja, Australia, a nawet Chiny i Indie jeżdżą na naszych osiach, a ktoś musi przecież zapewnić ciągłość produkcji, dlatego każdy dobry pracownik jest na wagę złota. A jak go pozyskać? Najlepiej samemu go sobie „wykształcić” i przyuczyć do zawodu. Od pierwszego dnia pobytu w zakładzie młodzież kształci się najpierw w specjalnie dla nich przygotowanych stanowiskach, później według specjalizacji pod nadzorem doświadczonych pracowników biorą czynny udział w procesie produkcji, by po zdobyciu niezbędnych umiejętności samodzielnie wykonywać powierzone im zadania na odcinku produkcyjnym. Za to jako pracownicy młodociani otrzymują wynagrodzenie między innymi uzależnione od wyników pracy i frekwencji na praktyce. Na koniec miesiąca dla najlepszych są też dodatkowe premie pieniężne. Ponadto mogą skorzystać ze staży zawodowych, kursów specjalistycznych, a na wakacjach dodatkowych form zatrudnienia. Po skończeniu szkoły mają pierwszeństwo w przyjęciu do pracy, nie muszą przechodzić procesu rekrutacji, nie mają okresu próbnego i oczywiście otrzymują wyższe stawki za pracę- chwali zalety włączenia pracodawców w proces nauczania Bartłomiej Podkalicki, opiekun uczniowskich praktyk, przedstawiciel firmy ADR Polska S.A.
Idea ścisłej współpracy z lokalnymi pracodawcami jest praktykowana na wszystkich nauczanych w szkole kierunkach. Z listy 25 najbardziej poszukiwanych w najbliższym czasie zawodów MECHANIK kształci w kilku z nich i są to: technik automatyk, technik spawalnictwa, technik elektronik, technik ochrony środowiska, technik teleinformatyk oraz operator obrabiarek skrawających w Branżowej Szkole I stopnia. Pod tradycyjnymi filarami mieści się szkoła o europejskich standardach nauczania i jest to odpowiedź na potrzeby zmieniającego się świata i rynków pracy.
Ostatnie komentarze