Bilet elektroniczny. Podróżuj po Sanoku komunikacją miejską z e-kartą
Zakład MKS informuje, że w miesiącu marcu 2022 r. wprowadził bilet elektroniczny, który oferuje wiele udogodnień dla naszych pasażerów. Bilet ten ma zastosowanie jako bilet miesięczny lub stanowi nośnik elektronicznej portmonetki do bezgotówkowych zakupów biletów we wszystkich kasownikach w naszych pojazdach. Rejestracja przejazdu elektronicznym biletem miesięcznym lub zakup biletu jednorazowego odbywa się przez zbliżenie karty elektronicznej do czytnika w kasowniku biletowym podczas wsiadania do autobusu, a następnie ponowne zbliżenie podczas wysiadania. Personalizacja e-biletu pozwala na zapis informacji o ulgach w odniesieniu do osoby która go używa, dzięki czemu pasażer nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności przy zakupie biletu. Dodatkowo osoby korzystające z e-biletu mają możliwość zmniejszyć opłatę za przejazd krótkich odcinków w strefie „0” według poniższej tabeli:
Ilość przejechanych
przystanków |
Cena biletów w PLN | ||
Normalny | Ulgowy samorządowy | Ulgowy ustawowy | |
1 przystanek | 1,50 | 1,00 | 0,75 |
2 przystanki | 2,00 | 1,50 | 1,00 |
3 przystanki | 2,40 | 1,90 | 1,20 |
4 przystanki | 2,70 | 2,00 | 1,35 |
5 przystanków i więcej | 3,00 | 2,20 | 1,50 |
Ponadto zgodnie z uchwałą Rady Miasta Sanoka nr LV/473/22 z dnia 27.01.2022 wszyscy pasażerowie korzystający z ulg samorządowych mogą z nich korzystać legitymując się e-biletem wydanym przez Sanockie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. w Sanoku (dotyczy m. in. osób które ukończyły 70 lat, Honorowych Dawców Krwi, inwalidów).
Wystawienie e-biletu odbywa się w Biurze Obsługi Pasażera w SPGK Sp. z o.o. budynek C, przy ulicy Jana Pawła II 59. Pasażer zgłasza się z dokumentem poświadczającym uprawnienia do ulgi oraz zdjęciem. Jednorazowa opłata za wystawienie e-biletu 15,00 PLN. Podczas kontroli biletów pasażer legitymuje się tylko e-biletem – nie wymaga się dodatkowych dokumentów.
Jednocześnie informujemy, że we wszystkich naszych autobusach istnieje możliwość zakupu biletów w kasownikach biletowych z zastosowaniem płatności bezgotówkowych (karta bankowa). W tym przypadku zakup odbywa się przez wybór rodzaju biletu na dany przejazd (nie można zakupić biletów „na zapas”). Po wykonaniu transakcji kasownik wyświetla komunikat o dokonaniu zakupu. Podczas kontroli biletów pasażer zbliża kartę płatniczą do urządzenia kontrolerskiego – informacja o transakcji wyświetla się na ekranie urządzenia. W przypadku zakupu biletu ulgowego należy przedstawić dokument poświadczający uprawnienia do ulgi.
Moim zdaniem to duże utrudnienie dla osób niepełnosprawnych. Ale też samo to że wsiadając do autobusu trzeba tą kartę zczytać przy kasowniku gdzie czasem jest to utrudnione z powodu dużej ilości osób w pojeździe np. linia nr 18 ale też linia nr 19, czy inne linie są takie godziny gdzie dużo ludzi jeździ i dużo trudniej się jest dostać do kasownika tylko po to żeby dotknąc ten e-bilet przy kasowniku przy którym trzeba poczekać aż wyświetli się komunikat o zczytaniu e-biletu. Były bilety papierowe było dobrze wystarczyło kupić wpisać nr i to wszystko. Ale w porządku jeśli według urzędników miasta Sanoka i gminy Sanoka jest to super alternatywna ok, ale może wystarczyło by po prostu załadować kartę na cały miesiąc i po prostu w trakcie sprawdzania biletów przez kontrolerów zczytania tej karty czy jest ważna/ po prostu czy jest aktywna na dany miesiąc niż tak dotkać codziennie kasownika. Proszę to dobrze przeanalizować albo jakiś z urzędników niech się przejedzie linią nr 18 albo 19 do końca i zobaczy ile ludzi jedzie np. linia nr 18 do sanoka po 7 rano albo po 8 rano albo z sanoka po 13. I zmienić to na bardziej korzystny sposób.
Słusznie uwagi. Zastanawiam się, ile ten „system” elektroniczny kosztował i czy to jest powód, dla którego maja być droższe bilety?
Moim zdaniem to duże utrudnienie dla osób niepełnosprawnych oraz rodziców dzieci dotkniętych niepełnosprawnością. Wcześniej wystarczyła legitymacja osoby niepełnosprawnej by korzystać z bezpłatnego przejazdu, a teraz trzeba fatygować się do Biurze Obsługi Pasażera w SPGK (jak dla mnie drugi koniec miasta) by wyrobić kartę i wydać 15zł za jedną (w moim przypadku 30zł bo mam dwójkę nepełnosprawnych dzieci). Biorąc pod uwagę to, że orzeczenia u dzieci są czasie to przy wydaniu kolejnego, znów trzeba będzie ponowić procedurę – to duże utrudnienie.