W piątej rozmowie cyklu na pytania odpowiadał Lech Milewski – przewodniczący Rady Dzielnicy Posada w kadencji 2020-25.

Co udało się zrealizować radzie w trwającej kadencji?
Każdego roku rada wnosiła do budżetu miasta szereg zadań do realizacji na terenie dzielnicy. Niektóre zrealizowano:
– na ul. Beksińskiego wykonano zatokę autobusową oraz z budżetu dzielnicy oświetlenie uliczne i oświetlenie przejścia dla pieszych,
– ul. Zagumna: remont wraz z wykonaniem chodnika i nowego wjazdu z ul. Robotniczej (przetarg został rozstrzygnięty, wykonawcy przystąpią do realizacji),
– ul. Łany: wykonanie nowej nawierzchni asfaltowej na całej długości, uruchomienie linii autobusowej i wykonanie nawrotu,
– ul. Ustrzycka: kanalizacja (kolejny etap), zamontowano lampy solarne,
– ul. Kawczyńskiego: z budżetu obywatelskiego zorganizowano siłownię zewnętrzną wraz z piramidą, wykonano chodnik, ogrodzenie i oświetlenie siłowni, przejście dla pieszych, ponadto oświetlenie całej ulicy sfinansowane z budżetu dzielnicowego,
– naprawiono oświetlenia przy ZS3, dojazd do bloków Spółdzielnia „Przyszłość”,
– ul. Lipińskiego: zatoka autobusowa przy cmentarzu, naprawa zatoki przy sklepie „As”, wniosek do Dyrekcji Kolei w Rzeszowie o wykonanie chodnika na przejściu przez tory,
– ul. ks. Wołka: wykonano mur oporowy i chodnik, pomalowano barierki,
– złożono wniosek na zagospodarowanie budynku po Gimnazjum nr 3, gdzie powstała Mediateka,
– zgłoszono wnioski do Wód Polskich dotyczący bieżącego oczyszczania potoków Dworzysko i Ulga oraz zaplanowania takich systematycznych działań w przyszłości,
– zamontowano lampy solarne przy Przedszkolu nr 4, ulicach Wiosennej, Słonecznej, Szklanej i Jasińskiego,
– zgłoszono do nadzoru budowlanego i wyburzono kiosk przy ul. Lipińskiego oraz budynek przy ul. Kołłątaja.
Rada Dzielnicy Posada wniosła 32 wnioski do budżetu Miasta Sanoka celem realizacji w 2024 r. Sytuacja finansowa miasta powoduje, że będzie kłopot z realizacją.

Proszę wymienić problemy, z którymi obecnie mierzy się dzielnica Posada?
Dużym jest organizacja ruchu drogowego na ulicach Stolarskiej, Zagumnej i Leśnej. Na spotkaniu mieszkańców zebrani zgodnie stwierdzili, że wzmożony ruch na tych ulicach spowodowany jest zwiększonym korzystaniem z ul. Robotniczej, wybudowaniem ul. Kawczyńskiego, korkami na ul. Lipińskiego. Kierowcy skracają sobie trasę jadąc ww. ulicami. Gdyby były światła na ul. Lipińskiego w rejonie skrzyżowania z ul. Beksińskiego (na mostku), to ułatwiłoby wyjazd z ul. Stróżowskiej i włączenie się do ruchu w kierunku centrum. Kierowcy szukają alternatywy i korzystają z dróg Szklanej Górki, niedostosowanych do takiego ruchu. Tamtejsi mieszkańcy poruszając się pieszo czują się coraz mniej bezpiecznie.

Z jakimi zgłoszeniami zwracają się do rady mieszkańcy dzielnicy?
Najwięcej dotyczy fatalnej nawierzchni dróg, dlatego zgłosiliśmy do realizacji remont ulic Jesiennej i Wspólnej wraz z poprawą mostka. Kolejna to ul. Kasprzaka, od 60 lat czekająca na solidną nawierzchnię. Inne ulice zgłoszone do remontu to Słoneczna, Lipowa, Stawowa, Wierzbowa, Akacjowa wraz z wykonaniem brakującej kanalizacji deszczowej. Łany czekają na chodnik i oświetlenie, a ul. Wolna też wymaga remontu. Od lat zgłaszane jest poszerzenie Cmentarza Posada, o co wciąż wnioskujemy. Kolejna sprawa to brak porządnego placu zabaw. Wprawdzie istnieją małe na terenie spółdzielni, przedszkola i szkoły, ale zapotrzebowanie jest duże większe.

Czy po rezygnacji Grzegorza Nogaja ktoś objął mandat radnego?
Po jego rezygnacji rada nadal posiada wystarczającą ilość radnych, by skutecznie podejmować decyzje. Jako że w obecnej kadencji do pracy w radzie było mniej chętnych niż mandatów, nie było osoby, która mogłaby uzupełnić skład. Nowe wybory do rad dzielnic odbędą się w 2025 r. i postanowiliśmy nie uzupełniać już składu, żeby nie generować kosztów.

Czy pana zdaniem otwarcie na początku 2020 r. obwodnicy przyczyniło się do obniżenia ruchu drogowego na Posadzie?
Ruch, szczególnie ciężarowy, w znacznej mierze przeniósł się z ul. Lipińskiego na nową drogę. Jest to odczuwalne przez mieszkańców zwłaszcza w wakacje i weekendy. Ul. Lipińskiego stała się bezpieczniejsza, a i wyjazd z miasta jest sprawniejszy, nie tworzą się długie korki. Wprawdzie w godzinach szczytu trzeba chwilę poczekać, ale nie jest to uciążliwe.

Jakie jest stanowisko rady w temacie budowy zakładu karnego?
To spora inwestycja, a praktyka pokazuje, że oznacza to rozwój i zapotrzebowanie na większe zaopatrzenie. Z tego wynika zwiększony handel i usługi, a za tym wszystkim powstają nowe miejsca pracy i poprawa infrastruktury. Prowadząca do zakładu ul. Stróżowska zyskała nową nawierzchnię i nowe miejsca parkingowe. Znamy obawy mieszkańców, zwłaszcza osiedla spółdzielczego czy właścicieli ogródków działkowych, którzy boją się o swoje bezpieczeństwo. Tymczasem ile statystycznie zdarza się ucieczek z takich miejsc? Ufamy, że zakład będzie posiadał nowoczesne zabezpieczenia i jego istnienie nie zagrozi mieszkańcom.

Czy przy okazji tworzenia trasy Velo San rozważają państwo pomysł przystosowania terenów nad Sanem dla szerszych potrzeb rekreacyjnych?
Są to tereny zalewowe, więc trzeba bardzo rozważnie podchodzić do planowania jakichkolwiek działań. Oczywiście jest potrzeba zagospodarowania tych terenów i stworzenia infrastruktury rekreacyjnej. Niestety brak środków finansowych mocno ogranicza pomysły. Zapewne zgłosimy jakiś projekt do realizacji w kolejnym budżetowaniu.

Rozmawiali Emilia Szelest i Piotr Paszkiewicz

Fot. Piotr Paszkiewicz (widok fragmentu dzielnicy Posada), arch. prywatne Lecha Milewskiego (portret)