Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej zaprezentowało podczas prestiżowej konferencji Game Developers Conference (GDC) w San Francisco najnowszy raport „Immersyjna Edukacja Historyczna – gdzie jesteśmy i co przed nami”. Publikacja analizuje zmieniające się potrzeby edukacyjne młodych pokoleń oraz wskazuje, jak nowoczesne technologie mogą wspierać naukę historii.
Raport jest efektem badań przeprowadzonych w 2024 roku, koncentrujących się na preferencjach edukacyjnych generacji Alfa i Z. Zawiera analizę wpływu technologii cyfrowych na proces nauczania oraz omawia najnowsze trendy w edukacji immersyjnej. Wskazuje również na wyzwania, takie jak luka generacyjna, ubóstwo cyfrowe czy przeciążenie poznawcze uczniów.
Nowe ścieżki edukacji historycznej
Publikacja jest kontynuacją raportu IPN z 2022 roku, w którym zdefiniowano trzy podstawowe modele immersyjnej edukacji historycznej: „Wehikuł czasu”, „Kod sensoryczny” i „Inspiracyjne wcielenie”. W najnowszym raporcie te ścieżki zostały zaktualizowane, a dodatkowo wprowadzono nowy model – „Odkrywanie znaczeń”. Nowoczesne technologie, takie jak rzeczywistość wirtualna (VR), gamifikacja czy interaktywne aplikacje, mają kluczowe znaczenie dla angażowania młodych ludzi w poznawanie historii.
Edukacja na miarę XXI wieku
Raport wskazuje, że aż 82% młodych ludzi uważa technologię za pomocne narzędzie w nauce historii. Jednocześnie podkreślono znaczenie równowagi między cyfrowymi metodami nauczania a klasycznymi formami edukacji. W publikacji przedstawiono także rekomendacje dla nauczycieli i edukatorów dotyczące włączania nowoczesnych technologii do lekcji historii w sposób przemyślany i efektywny.
Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie Biura Nowych Technologii IPN pod linkiem:
Immersyjna edukacja historyczna – gdzie jesteśmy i co przed nami
Raport IPN z 2022 roku:
Immersyjna edukacja historyczna – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych
Fotorelacja z konferencji Game Developers Conference (GDC)
Fot. bnt.ipn.gov.pl/projekty/raporty-badawcze
Ostatnie komentarze