„Szkolnictwo zawodowe w dobie reformy”. „Planowanie drogi kształcenia i kariery zawodowej ucznia na etapie podstawowym i gimnazjalnym”- konferencja w sanockim „Mechaniku”

Autorzy raportu Warsaw Enterprise Institute ocenili, że brak wysoko wykwalifikowanych pracowników fizycznych i techników to jedna z przeszkód szybszego rozwoju gospodarczego i efekt mody na wyższe wykształcenie skutkującej nadprodukcją absolwentów uniwersytetów nieprzydatnych z punktu widzenia rynku pracy.

5 lutego w Zespole Szkół nr 2 w Sanoku odbyło się spotkanie szkoleniowe „Szkolnictwo zawodowe w dobie reformy”. „Planowanie drogi kształcenia i kariery zawodowej ucznia na etapie podstawowym i gimnazjalnym”.

Spotkanie prowadzone było przez dyrekcję i nauczycieli Zespołu Szkół nr 2 w Sanoku oraz przedstawicieli firm i instytucji otoczenia biznesu: ADR Polska S.A., DO-MET, Sanok Rubber Company, CECH Rzemiosł Różnych w Sanoku.
„Prezentując ofertę naszej szkoły wśród uczniów gimnazjów i szkół podstawowych zauważyłem, że młodzież często nie ma pojęcia o kierunkach, zawodach, kwalifikacjach potrzebnych do wykonywania określonych prac, a o wyborze ścieżki edukacyjnej decyduje przypadek, moda, popularność danej szkoły, rodzice, wybór „za kolegami”,a nie rzeczywiste predyspozycje i zainteresowania młodego człowieka”- podkreślił w swojej prezentacji Piotr Kot przewodniczący Zespołu ds. Promocji Szkoły. „Technika i przede wszystkim szkoły zawodowe od lat były spychane na margines, ich prestiż podupadł, dlatego wytworzyła się swoista luka kadrowa w wielu branżach i zawodach. Dla wielu firm barierą w rozwoju działalności stał się brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników”.
Zespół Szkół nr 2 od 1 września 2018 r. rozpoczął realizację pilotażowego programu UE w ramach RPO pt. „Dostosowanie oferty Zespołu Szkół nr 2 w Sanoku do potrzeb lokalnego rynku pracy” złożonego w ramach konkursu nr RPPK.09.04.00-IP.01-18-022/18 RPO WP na lata 2014-2020 Działanie nr 9.4.

Dyrektor ZS 2 Jowita Nazarkiewicz podzieliła się z uczestnikami szkolenia swoim doświadczeniem w zakresie wprowadzenia mechanizmów współpracy szkoły z lokalnymi przedsiębiorstwami przy organizacji procesu nauczania, praktyk zawodowych i staży, co realnie przekłada się na polepszenie nie tylko procesu kształcenia młodzieży, lecz również polepsza znacząco sytuację młodych ludzi na rynku pracy. Uczniowie klas objętych patronatem firm takich jak ADR Polska S.A. w zawodzie operator obrabiarek skrawających, DO-MET w zawodzie technik mechanik odbywają zajęcia praktyczne w zakładach pracy, na liniach produkcyjnych, pod opieką instruktorów, otrzymują za swoją pracę pensję jako pracownicy młodociani, wynagrodzenie za staż w ramach projektu oraz premię pieniężną. Najlepsi uczniowie na koniec roku szkolnego otrzymają ufundowane przez zakłady pracy stypendia, co motywuje do nauki i rzetelnej pracy. Praktyki odbywane w zakładach pracy weryfikują wiedzę teoretyczną zdobywaną na zajęciach szkolnych.

Lokalni pracodawcy coraz częściej nawiązują współpracę ze szkołami, gdyż daje im to możliwość wywierania wpływu na proces edukacji ich przyszłych pracowników. Ponadto, zakłady obejmujące swym patronatem klasy deklarują chęć zatrudnienia młodzieży po ukończeniu szkoły i uzyskaniu dyplomów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także umożliwiają zdobywanie dodatkowych, potrzebnych do zapewnienia procesu produkcji kwalifikacji oraz kontynuację nauki na szczeblu wyższym.

„Atutem uczniów Mechanika, cenionym przez potencjalnych pracodawców, są zdobywane na zagranicznych praktykach certyfikaty Europass Mobility potwierdzające kwalifikacje w danym zawodzie”- dodaje koordynator szkolnych projektów pani Bożena Chabros- Jaklik. Szkoła od kilku lat realizuje projekty w ramach programu ERASMUS+ umożliwiające uczniom podniesienie swych umiejętności we współpracy z partnerami z krajów Unii Europejskiej w zakresie wymiany dobrych praktyk edukacyjnych.

Od nowego roku szkolnego zawód technika automatyka swym patronatem objęła firma Sanok Rubber Company oraz ADR Polska S.A., a zawód technik elektronik firma EAE Elektronik Sp. z oo.