Rynek pracownika w województwie podkarpackim? Wbrew pozorom – tak!
W czwartek – 14 marca – w Rzeszowie odbyła się konferencja „HR przyszłości. Co czeka Twoją firmę?” organizowana przez Adecco. Eksperci omówili najważniejsze trendy, które kształtują lokalny i krajowy rynek pracy. – Bezrobocie w województwie podkarpackim jest na poziomie 9,1 proc. – chociaż to jeden z wyższych wyników w kraju, ale w niektórych branżach i tak mamy do czynienia z wyzwaniami typowymi dla rynku pracownika – mówiła podczas wydarzenia Anna Wicha – dyrektor generalna Adecco Poland.
Niestety w województwie podkarpackim na minus wyróżniają się także zarobki. W styczniu było to średnio 4112 złotych w sektorze przedsiębiorstw.
Deficyt pracowników
– Mimo to, w województwie jest odczuwalny rosnący deficyt pracowników – mówiła podczas konferencji Izabela Piskadło, kierownik biura Adecco w Rzeszowie. – Zapotrzebowanie na ludzi ciągle rośnie, między innymi dlatego, że pojawiają się nowi inwestorzy na strefach takich jak Jasionka czy Dworzysko. Firmy, które już są na naszym rynku również od lat też maja tendencje wzrostową, jeśli chodzi o zatrudnienie. Dlatego wyzwaniem jest budowanie przynależności i świadomości kandydatów. Firmy coraz częściej oferują benefity pozapłacowe aby być atrakcyjnym i utrzymać pracowników – dodaje.
Pracownicze Plany Kapitałowe
Jednym z głównych tematów konferencji były Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK), czyli regulowany ustawą z 4 października 2018 roku powszechny program oszczędnościowy. Opracowany przez rząd, Polski Fundusz Rozwoju przy współpracy organizacji pracodawców oraz związków zawodowych, zakłada, że kapitał zebrany w ramach PPK będzie poduszką bezpieczeństwa dla polskich emerytów, ale w bliższej perspektywie – również impulsem dla rozwoju gospodarki.
– Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) będą w najbliższych miesiącach najważniejszym tematem dla pracodawców – mówi Robert Lisicki, Dyrektor Departamentu Pracy w Konfederacji Lewiatan. Duże podmioty – co najmniej 250 osób zatrudnionych – muszą wprowadzić PPK 1 lipca 2019 r., średnie – co najmniej 50 osób zatrudnionych – 1 stycznia 2020. Pracownicze Plany Kapitałowe to po pierwsze wyzwanie finansowe, po drugie administracyjne. Pracodawców czekają nowe obowiązki: podpisywanie umów, obliczanie i dokonywanie wpłat, prowadzenie dokumentacji jak i wybór partnera w postaci instytucji finansowej. Muszą to zrobić we współpracy z przedstawicielami pracowników. Pracodawców powinny jak najszybciej wesprzeć właściwe organy państwa. Chodzi o to by wyjaśnić wszelkie wątpliwości oraz zapewnić sprawność i pewność procesu implementacji nowej instytucji – dodaje ekspert.
Kreatywność w budowaniu wizerunku pracodawcy
Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco Poland, podkreślała natomiast, że w czasie kryzysu demograficznego i związanego z tym deficytu siły roboczej niezbędna jest kreatywność w budowaniu wizerunku pracodawcy.
– Dane demograficzne w Polsce wskazują, że od lat powojennych dzietność wyraźnie spada. Od niemal 30 lat nie osiągnęła wartości „2” – niezbędnej do zastępowania pokoleń. Efektem jest starzenie się społeczeństwa – grupa osób zdolnych do pracy maleje, a rośnie tych, którzy pobierają emerytury – tłumaczy ekspertka.
Takie czynniki wymuszają na pracodawcach budowanie przemyślanych strategii skutecznego pozyskiwania pracowników. Oprócz czynnika finansowego kluczowy jest employer branding – czyli budowa marki pracodawcy.
– Z badań wynika, że około ¼ pracodawców zatrudnia taniej dzięki klarownemu EVP – czyli emplyer value proposition. Niestety w 2017 roku sprecyzowaną strategię employer brandingową miało zaledwie 14 proc. pracodawców. To dziwi tym bardziej, że aż 86 proc. uznawało takie narzędzie za ułatwiające przyciąganie kandydatów. Jestem przekonana, że tę dobrą praktykę będzie implementowało coraz więcej firm. Niestety wzrost świadomości nie zawsze jest naturalny. Niekiedy „rynek pracownika” wymusza na pracodawcy zainteresowanie się employer brandingiem. W takim przypadku może być jednak za późno – ostrzegała podczas konferencji Anna Wicha.
Konferencja była elementem organizowanego już drugi raz cyklu spotkań „HR przyszłości. Co czeka Twoją firmę?”. Eksperci Adecco i Konfederacji Lewiatan dzielą się swoją wiedzą i wskazują kierunki rozwoju branży na spotkaniach z Pracodawcami w ośmiu miastach Polski.
Ostatnie komentarze