Sprawozdanie burmistrza z działalności między sesjami – posiedzenie Rady Miasta 28 marca 2019 r.

28 marca w Sali Herbowej odbyło się posiedzenie Rady Miasta. Jeden z pierwszych punktów porządku obrad to sprawozdanie Burmistrza Miasta Sanoka z działalności między sesjami. Z obszernego sprawozdania burmistrza wybraliśmy część dotyczącą spotkań i konferencji (poniżej). Całe sprawozdanie – w materiale filmowym.

Burmistrz Tomasz Matuszewski referuje spotkania i konferencje, w których uczestniczył:

Na początku marca odbyłem spotkanie z Piotrem Babinetzem Posłem na Sejm RP – Zastępcą Przewodniczącego Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, w którym uczestniczyli również: Przewodniczący Rady Miasta Sanoka Andrzej Romaniak oraz mój zastępca Paweł Hydzik. Podczas spotkania omówiliśmy obszary, w jakich miasto chce pozyskać dodatkowe dofinansowanie, a także rozmawialiśmy na temat możliwości wsparcia ze strony ministerialnej. Poseł potwierdził swoje poparcie przy planowanych i obecnie realizowanych inwestycjach.
W Ministerstwie Sportu i Turystyki w Warszawie spotkałem się z Marcinem Żyłowskim, dyrektorem departamentu Infrastruktury Sportowej. Omówiliśmy harmonogram prac inwestycji realizowanych w Sanoku, etap ich zakończenia i wyznaczenie terminu oficjalnego otwarcia. Omówione zostały również sprawy związane z dofinansowaniem kolejnych projektów, złożonych przez Gminę Miasta Sanoka, w tym projektu Otwartych Stref Aktywności i modernizacji pomieszczeń budynku gospodarczego na stadionie.
Uczestniczyłem wspólnie z radnymi Panami Łukaszem Radożyckim i Radosławem Wituszyńskim w XLII (42) Zgromadzeniu Ogólnym Związku Miast Polskich. Poruszone zostały bardzo ważne tematy w kontekście rosnących obciążeń finansowych samorządów m. in. w oświacie oraz w gospodarce odpadami komunalnymi. Wśród zagadnień merytorycznych, umieszczonych w porządku obrad, znalazła się tematyka związana
z planowaniem rozwoju przestrzeni miejskich oraz z wyzwaniami środowiskowymi, takimi jak: odpady, smog i klimat. Brało w niej udział wielu burmistrzów i prezydentów z całej Polski . Wśród nich było wielu reprezentantów Podkarpacia w tym prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc, z który odbyłem rzeczową rozmowę i który zapewnił mnie
o chęci współpracy i wymiany doświadczeń.
19 marca uczestniczyłem w szkoleniu dla organów samorządu terytorialnego nt. organizacji i funkcjonowania struktur zarządzania kryzysowego w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim, gdzie były poruszane kwestie takie jak:
– wyniki kontroli „Ochrona ludności w ramach zarządzania kryzysowego
i obrony cywilnej” w odniesieniu do zadań organów samorządu terytorialnego
z Dyrektorem Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego Najwyższej Izby Kontroli – Markiem Bieńkowskim;
– system monitoringu hydrologiczno – meteorologicznego na terenie województwa podkarpackiego oraz interpretacja wydawanych komunikatów i ostrzeżeń;
– rola i zadania Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej;
– funkcjonowanie zarządzania kryzysowego w województwie podkarpackim;
– możliwości wsparcia administracji publicznej siłami i środkami Sił Zbrojnych RP
w sytuacjach kryzysowych;
– zarządzanie informacją w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej.
Na zaproszenie Pana Ministra Jerzego Kwiecińskiego oraz Wiceministra Adama Hamryszczaka w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju spotkałem się w sprawie Pakietu Dla Średnich Miast. W spotkaniu uczestniczyli zaproszeni przedstawiciele 35 miast z całej Polski, w tym Sanok. Nasze miasto również zostało objęte raportem, dzięki czemu w roku 2019 możemy aplikować o środki oraz pomagać przedsiębiorcom w ich pozyskiwaniu. W tym roku ministerstwo chce zabezpieczyć środki na rozwój małego biznesu, w tym na rozwój firm. Jest możliwość modernizacji posiadanych obiektów i przeznaczenia kwoty na adaptację pomieszczeń na cele biurowe. Dużą rolę w aplikowaniu o środki zewnętrzne na ten cel będzie odgrywać współpraca z PWSZ w Sanoku.
Wraz z moim zastępcą Grzegorzem Korneckim spotkałem się z rodzicami i uczniami Szkoły Podstawowej nr 9 i dwukrotnie Szkoły Podstawowej nr 4 w Sanoku. Tematem spotkania były sprawy związane z naborem uczniów do szkoły oraz zabezpieczenie godzin dydaktycznych dla nauczycieli od 1 września 2019 r.
W związku z wyborem na członka Komisji Rewizyjnej Podkarpackiego Stowarzyszenia Samorządów Terytorialnych, uczestniczyłem w jej posiedzeniu, które odbyło się
27 marca w Rzeszowie.
20.03 spotkałem się z Maciejem Grządzielem Prezesem firmy Transsprzęt. Nawarstwiają się problemy z odbiorem odpadów komunalnych z terenu Gminy Miasta Sanoka. W Kozodrzy wstrzymano odbiór. Obecnie podjęliśmy działania o nawiązaniu współpracy z instalacjami zastępczymi w Paszczynie i w Giedlarowej. Oczekujemy na deklaracje ze strony dysponentów instalacji, jakie ilości odpadów będą w stanie przyjąć i zagospodarować. Ogłoszono przetarg nieograniczony na odbiór i transport zmieszanych odpadów komunalnych z terenu Gminy Miasta Sanoka, składanie ofert trwa do 11 kwietnia 2019 r. do godziny 10:00.
Odbyło się spotkanie z przedstawicielami firmy Zeto Rzeszów, która jest właścicielem budynku po hotelu i restauracji przy Autosanie (budynek jest usytuowany przy
ul. Lipińskiego). Rozmowy dotyczyły rozwoju infrastruktury użyteczności publicznej
i aktywizacji, zwłaszcza w wymiarze kulturalnym, dzielnicy Posada.
Spotkałem się z komendantem policji Krzysztofem Łoposzańskim i zastępcą komendanta Tomaszem Balawajderem, celem określenia warunków organizacji, po raz pierwszy w Sanoku, zawodów sprawności policjantów na terenach miejskich, w tym na obiektach MOSiR, oraz kierowania ruchem na ulicach miasta w tym dniu.
Spotkałem się z zastępcą Dyrektora PGNiG (Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo) Oddział w Sanoku ds. Rachunkowości Jarosławem Adamczukiem, omówiliśmy nowe zasady korzystania z Klubu ,,Górnik”, który przeszedł pod całkowite zarządzanie Miasta. Efektem rozmów było wypracowanie korzystniejszych warunków finansowych oraz doprecyzowanie sposobu korzystania i odpowiedzialności w ramach podpisanego porozumienia.
W najbliższym czasie zostanie wprowadzona aplikacja BLISKO, która umożliwi weryfikację i szybką interwencję istniejących zagrożeń w mieście oraz wpłynie na szybkość i jakość otrzymywanych informacji związanych z zarządzaniem miastem. Moduły aplikacji zawierać będą informacje związane również z promocją miasta i planowanymi ważnymi wydarzeniami. Obecnie odbyły się dwa szkolenia dla administratorów aplikacji oraz przedstawicieli zakładów i placówek, które będą ujęte w wspomnianej aplikacji.
Spotkałem się z przedstawicielami Lokalnej Organizacji Turystycznej BIESZCZADY, która przy współpracy z miastem organizuje 4 kwietnia w auli PWSZ w Sanoku Forum Bieszczadzkie 2019. Hasłem przewodnim Forum jest „Gospodarka turystyczno-medyczna Regionu Bieszczadzkiego”.
Mój zastępca Paweł Hydzik odbył spotkanie z Zarządem Rady Dzielnicy Śródmieście, podczas którego poruszone zostały kwestie problemów czystego powietrza, potrzeb remontowych i inwestycyjnych, estetyki Śródmieścia, gospodarki odpadami.
W okresie sprawozdawczym mój zastępca Grzegorz Kornecki kontynuował przegląd sanockich szkół, przedszkoli i żłobków. Przedmiotem spotkań z dyrekcjami
i pracownikami były realizowane inwestycje, prace remontowe i potrzeby finansowe oraz stan kadrowy poszczególnych placówek. W bieżącym okresie – ważnym aspektem pracy szkół jest rozpoznanie potrzeb obsady pracowników i liczby godzin dydaktycznych w kontekście zmian organizacyjnych wynikających z kolejnego etapu reformy oświatowej.
Moi zastępcy Paweł Hydzik i Grzegorz Kornecki odbyli robocze spotkanie z dyrekcjami szkół w sprawie przystąpienia do Rządowego Programu p.n.: „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. W ramach tego programu Miasto Sanok chce pozyskać środki finansowe na doposażenie stołówek szkolnych w SP nr 4, SP nr 6 i SP nr 9 w Sanoku.

https://www.facebook.com/umsanok/videos/597915457287115/UzpfSTkzODUyOTU5MzAyMzE4NzoxMDEzMzA1OTQ1NTQ1NTUx/