22 miliony na podkarpacką kolej
Prawie 22 miliony złotych dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego zostanie przeznaczone na realizację dokumentacji projektowej na trzy kolejowe inwestycje w Bieszczadach. 28 marca przedstawiciele PKP PLK i zarządu województwa podpisali w tej sprawie umowy.
Umowy dotyczą wykonania dokumentacji projektowych, niezbędnych do przeprowadzenia rewitalizacji linii kolejowej 108 Jasło – Zagórz, linii 107 Zagórz – Łupków oraz budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie.
W podpisaniu dokumentów samorząd województwa reprezentował wicemarszałek Piotr Pilch oraz przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz. Ze strony PKP PLK obecni byli: Bożena Matałyga – zastępca dyrektora. ds. projektów krajowych PKP PLK, Andrzej Szydło – zastępca dyrektora Regionu Południowego ds. finansowych PKP PLK, Mateusz Wanat – zastępca dyrektora Regionu Południowego ds. projektów unijnych PKP PLK. W wydarzeniu uczestniczyli również posłowie: Bogdan Rzońca – przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury i Piotr Babinetz.
Cieszę się, że przystępujemy do tego etapu, który obejmuje na początku opracowanie dokumentacji technicznej. Tak to się zaczyna. W efekcie powstaną inwestycje, które będą służyć nie tylko Bieszczadom, ale całemu Podkarpaciu – podkreślał wicemarszałek Piotr Pilch.
To kolejne inwestycje realizowane na Podkarpaciu. Pierwszy etap tego ważnego zadania, którego szacunkowa wartość do zrealizowania robót w terenie będzie stanowiła kwotę powyżej 700 mln zł. netto – mówił dyr. Mateusz Wanat z PKP PLK
Mateusz Wanat przedstawił harmonogram prac projektowych na poszczególne zadania. W kwietniu PKP PLK chce podpisać umowę na realizację projektu na odcinek z Jasła do Zagórza. Dalej są prace dotyczące łącznicy, umowa z biurem projektowym już jest podpisana, odcinek jest już projektowany. A w maju PKP PLK chce ogłosić przetarg na realizację odcinka od Zagórza do Łupkowa.
Poseł Bogdan Rzońca podkreślał, że nowe inwestycje będą miały ogromny wpływ na poprawę ruchu turystycznego w Bieszczadach:
Cieszymy się, że w Zagórzu i na innych stacjach będą inwestycje związane ze wzrostem komfortu podróży dla pasażera. Pasażer będzie w centrum uwagi. Inwestycje mają także znaczenie międzynarodowe, gdyż na pewno wywołają zainteresowanie ze strony Słowacji i Ukrainy i nawiązanie kolejnych relacji i połączeń kolejowych z południem Europy – mówił poseł Bogdan Rzońca, zapewniając, że cale Bieszczady cieszą się z tych inwestycji.
Poseł Piotr Babinetz podkreślał z kolei wymiar gospodarczy mającej powstać łącznicy Jedlicze-Szebnie:
Ta inwestycja będzie miała znaczenie dla rozwoju przemysłu naftowego na Podkarpaciu, gdyż w Rafinerii Jedlicze w ramach Orlen Południe będzie budowana instalacja do produkcji bioetanolu II generacji, a do tego potrzebny jest transport kolejowy – mówił poseł Babinetz.
Te inwestycje wpisują się znakomicie w strategię rozwoju województwa, szczególnie w zakresie rozwoju turystyki oraz równoważenia rozwoju gospodarczego – podkreślał z kolei przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz.
Informacje dotyczące zakresu podpisywanych umów i wartości prac:
Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz (dokumentacja projektowa + przedprojektowa)
Wartość ogółem: 13 585 156,15 zł,
Dofinansowanie UE: 9 024 741,04 zł,
Zakres prac obejmuje dokumentację przedprojektową, projektową, inwentaryzację przyrodniczą i studium wykonalności dla linii kolejowej nr 108 od km 44,990 do km 114,750
Zakończenie: 30.11.2020
Rewitalizacja linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz – Łupków (dokumentacja projektowa)
Wartość ogółem: 13 161 000,00 zł,
Dofinansowanie UE: 9 095 000,00 zł
Zakres prac obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej wraz z elementami Studium Wykonalności dla linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz – Łupków km -0,201 do km 50,588
Zakończenie: 18.08.2022
Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie (dokumentacja projektowa + przedprojektowa)
Wartość ogółem: 5 535 000,00 zł,
Dofinansowanie UE: 3 825 000,00 zł
Projekt obejmuje swoim zakresem opracowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie dla połączenia linii kolejowej nr 108 z linią nr 106
Zakończenie: 31.01.2020
Rewitalizacja tras Jasło – Nowy Zagórz (linia nr 108) i Nowy Zagórz – Łupków (linia 107) zapewni sprawniejsze oraz komfortowe podróże i dogodniejsze połączenia na Podkarpaciu. Ważnym elementem projektowanych prac będzie przebudowa stacji i przystanków. Pasażerowie zyskają nie tylko większy komfort obsługi, ale również łatwiejszy dostęp do pociągów. Obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Oprócz torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, planowane inwestycje obejmą również przebudowę/remont przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych (wiaduktów, mostów, przepustów). Dzięki temu zapewnią większy poziom bezpieczeństwa na torach i drogach. Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, która ma połączyć linie kolejowe Rzeszów – Jasło (nr 106) i Stróże – Krościenko (nr 108), umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów i krótszy czas podróży z Rzeszowa do Krosna i w Bieszczady.
Opracowanie dokumentacji projektowej na rewitalizację tras Jasło – Nowy Zagórz, Nowy Zagórz – Łupków oraz na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, wpisane jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Szacowana. Całkowita wartość trzech projektów to ponad 32 mln zł, a kwota dofinansowania w ramach RPO to prawie 22 mln złotych.
W Sanoku widzimy jak bardzo potrzebna jest kolej. Stałem niedawno 10 minut przed zamkniętym przejazdem kolejowym i widziałem, że w całym pociągu do Jasła jechała jedna osoba. Kto daje na takie coś pieniądze?! Wszyscy podatnicy dopłaca do nierentownych pociągów.
Dziwne w Czechach się opłaca dlaczego nie w Polsce?
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/opinie/rozkłady-jazdy-pkp-specjalnie-ustawiano-tak-żeby-ludzie-nie-mogli-nigdzie-dojechać/ar-BBVtzZM?li=BBr5MK7