S 19: dwukilometrowy tunel między Rzeszowem a Babicą

Do GDDKiA przekazana została Koncepcja Programowa pierwszego na Podkarpaciu tunelu wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym i hydrologicznym oraz 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy.

W ramach projektowanego odcinka przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich w tym tunelu {o długości ok. 2 km), 5 estakad, 2 wiaduktów oraz przejść dla zwierząt. Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. S19 to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia.
Powstanie polskiej części Via Carpatii ma kosztować ponad 30 mld zł. Inwestycja wpisana jest do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Planowana łączna długość S19 wynosi 570 km. S19 to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia (VC), który połączy Litwę z Grecją poprzez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. Na terenie Polski VC liczyć będzie około 700 km. Polski fragment będzie przebiegać wzdłuż dróg ekspresowych: S61, S8, S17 oraz właśnie S19.

Trzy tunele powstaną w ramach budowy liczącego ponad 23 km długości fragmentu S19 od węzła Babica do węzła Domaradz. Na przekrój użytkowy jednej nitki każdego z tuneli będą składać się dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, pas awaryjny (szerokość min. 2,5 m) oraz drogi ewakuacyjne o szerokości 1,2 m. Czwarty, najdłuższy (2025 m) tunel, zostanie wybudowany na fragmencie węzeł Rzeszów Południe – węzeł Babica.
Czytaj więcej na: https://inzynieria.com/wpis-branzy/wiadomosci/7/53647,przyjeto-standardy-budowy-tuneli-w-ciagu-s19