E-akta – skrócenie okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacja

Od stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy, które ułatwiają przechowywanie akt pracowniczych dotyczących pracowników i zleceniobiorców i obniżają koszty związane z ich przechowywaniem.

Od stycznia pracodawcy mogą decydować w jakiej formie chcą przechowywać akta pracownicze – papierowo, czy elektronicznie. Mogą zmienić wcześniej przyjętą formę przechowywania akt pracowniczych.
Nowo obowiązujące przepisy wprowadzają także wiele nowych obowiązków, rozwiązań i ułatwień.

Krótszy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej

Od 1 stycznia 2019 r. dla wszystkich nowo zatrudnianych osób akta pracownicze jako pracodawca czy zleceniodawca będziesz przechowywał 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy lub zakończyła się umowa zlecenia.

Dla pracowników, których zatrudniłeś po raz pierwszy w okresie od stycznia 1999 r. do grudnia 2018 r. możesz skrócić okres przechowywania akt z 50 do 10 lat ale tylko jeśli spełnisz dodatkowe warunki, które wynikają z ustawy tj.: przekażesz do ZUS oświadczenie (ZUS OSW) oraz raport informacyjny (ZUS RIA).
Natomiast akta pracowników/zleceniobiorców zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r. przechowujesz przez okres 50 lat.

Więcej informacji o obowiązujących przepisach znaleźć można na stronie internetowej: https://www.zus.pl/firmy/przedsiebiorco-przeczytaj-wazne/e-akta