Czy chcemy dokładać do Autosanu – radni chcą wesprzeć Skarb Państwa
Radni miejscy są wyjątkowo hojni. Podczas obrad Komisji Finansowo-Gospodarczej jej członkowie zdecydowaną większością głosów zadeklarowali, że nie uchwalą zmian w Uchwale budżetowej, zaproponowanych przez burmistrza Tomasza Matuszewskiego.
Umowa i kary umowne
22 listopada 2017 roku została podpisana umowa pomiędzy Gminą Miasta Sanoka a Autosan Sp. z o.o. dotycząca zakupu i dostawy 11 autobusów. Termin dostarczenia zamówionych pojazdów – w świetle tej umowy – został wyznaczony na 31 października 2018 roku.
W umowie, zawartej 22 listopada 2017 roku (nr 233/11/2017) jest paragraf o karach umownych. Przyjęto, że wykonawca zobowiązuje się zapłacić zamawiającemu kary umowne w przypadku, kiedy opóźnia się dostawa zamówienia: 0,05 proc. całkowitej wartości przedmiotu umowy brutto za każdy dzień opóźnienia.
Przesunięcia terminu
Podczas spotkania w sprawie dostawy autobusów dla Gminy Miasta Sanoka przez Autosan, jakie odbyło się 19 października 2018 roku, ówczesny prezes zarządu Jan Zelenek Autosanu Adam Grzela rozmawiał z ówczesnym wiceburmistrzem ds. inwestycji Edwardem Olejką o realizacji zamówienia, o odwlekającym się już wtedy terminie dostarczenia autobusów oraz o udostępnieniu przez Autosan autobusu do testów Sanockiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej. 19 października 2018 prezes Grzela określił termin dostarczenia autobusów na luty 2018 roku (autobusy z silnikiem diesla) oraz marzec 2018 (pojazdy napędzane CNG). Z protokołu, sporządzonego z tego spotkania, możemy się dowiedzieć, że wiceburmistrz Olejko „podkreślił z całą stanowczością, że Gmina Miasta Sanoka nie może odstąpić od kar umownych. Zaniechanie w tym zakresie naraziłoby Gminę na poważne konsekwencje w postaci korekt finansowych ze strony instytucji zarządzającej Regionalnego Programu O, a taka sytuacja jest nie do przyjęcia”. Odstąpienie od kar umownych niosłoby konsekwencję wszczęcia postępowania przed Rzecznikiem Dyscypliny Finansów Publicznych
Radni chcą wesprzeć
Podczas obrad Komisji Finansowo-Gospodarczej 23 lipca 2019 radni mieli przeanalizować propozycje zmian w Uchwale budżetowej. Dyskusja skupiła się na karach umownych dla Autosanu. Nieważne, że są naliczane, bo do tego zobowiązują Gminę Miasta Sanoka przepisy, nieważne, że część z wpływów z tego tytułu została ujęta jako wkład własny przy realizacji projektów, jak choćby remont ulic Piastowskiej i Pomorskiej. Nic to, jak mawiał Michał Wołodyjowski, ważne że ratujemy zakład. Nasz zakład?
Czyj jest Autosan?
Piękne to były czasy, kiedy Autosan wspierał wszystko, co żyło i pracowało w mieście. Dzieci miały autobusy na szkolne wycieczki, fabryka patronowała dosłownie wszystkiemu, od oświetlenia, po budowę przychodni, mrożenie lodu etc. – wspominał o tym niedawno w „Tygodniku Sanockim” Jan Zelek, jeden z byłych dyrektorów Autosanu. Było to w czasach, kiedy lud walczył o pokój i na wezwanie I sekretarza KC PZPR odpowiadał, skandując głośno: „Po-mo-że-my!”.
Coś się jednak zmieniło
Od marca 2016 roku właścicielem przedsiębiorstwa Autosan zostało konsorcjum spółek PIT-RADWAR i Huta Stalowa Wola należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Pomysł na lepsze funkcjonowanie Autosanu ogłosił osobiście prezes PiS Jarosław Kaczyński w roku 2018 podczas swojej wizyty w Sanoku. Przedstawiciele partii rządzącej podkreślają, że losy zakładu nie są mu obojętne.
Miasto nie może odstąpić od kar
Miasto nie może odstąpić od naliczania kar umownych, zgodnie podpisywanymi umowami i wszystkimi późniejszymi ustaleniami oraz zgodnie z przepisami prawa i dyscypliną finansów publicznych.
Demokraci szukają sojuszników?
Pomysł, by umorzyć kary Autosanowi, wyszedł od radnego Sławomira Miklicza, samorządowca z ogromnym doświadczeniem. Swoją przemową Demokrata podbił serca radnych PiS, którzy ochoczo przegłosowali umorzenie kar.
Po co taka zabawa?
Autosan zobowiązanie zapłaci, co deklaratywnie było stwierdzane również w oficjalnych dokumentach. Takie są wymagania projektu, w ramach którego Gmina Miasta Sanoka zakupiła autobusy, oraz przepisy zawarte w Ustawie o finansach publicznych.
Po co taka zabawa?
Na takie pytanie trzeba samemu znaleźć odpowiedź.
Od redakcji: O przebiegu posiedzenia Komisji Finansowo-Gospodarczej otrzymaliśmy ogólną informację od sekretarza Bogdana Strusia; skorzystaliśmy także z nagrań, jakimi dysponuje Biuro Rady Miasta.
ew
Ktoś to ładnie wyłuszczył: Radny miejski z PO ( obecnie nazywa się to Demokraci ) Bardzo pragnie ratować Autosan ( chodzi o kary za nieterminowe wykonanie autobusów dla Sanoka – 1 500 000 zł ) . Sprawę nagłaśnia promując radnego i zagrzewając lud sanocki do reakcji portal który nie tak dawno nie darzył sympatią PO?. Wygląda na to że ta przyjaźń i usłużność stała się dzięki temu, że burmistrzem Sanoka nie jest ani Tadziuniek ani Kubuś tylko Tomasz Matuszewski. Koniec cytatu.
Ja się pytam jeszcze o odprawy wiecznie zmieniających się prezesów.
Autosan to relikt komuny, tak pod względem zarządzania jak i podejścia pracowników do pracy. Solaris w zeszłym roku zatrudniał 2,5tyś pracowników (wszystkich, nie tylko na produkcji, w więc także całe biuro z sekretarkami i księgowymi itp) i wyprodukował 1195 autobusów. zgodnie z proporcją autosan powinien wyprodukować ok. 700 autobusów, albo zwolnić połowę załogi…
W Sanoku jest wielu politykierów, a bardzo niewielu porządnych ludzi. I brakuje rozumu. Burmistrz Blecharczyk zwalniał fabrykę od płacenia podatków i co? Pomogło? Poza tym jest wrzask, żeby remontować drogi. No to drogi czy Autosan? Panie radny? A może dopłacimy do małych lokalnych firm, które upadają? Nie mają takiej tradycji, jak Autosan, ale też zatrudniają pracowników. Panie radny?
Może by już Władza przestała tym Autosanem ludziom mydlić oczy!
Nie nadąża za konkurencją, w końcu będzie wielka upadłość i się miasto długo będzie po tym zbierać.
Ludzie, czasy Edwarda Gierka minęły. Czy nie? Współczuję Burmistrzowi , bo na wsparcie radnych nie ma co liczyć.
Czyli Demokraci ramię w ramię z PiS. I z radnym powiatowym , który już w czwartek wiedział, że na miejskiej sesji w poniedziałek będzie o Autosanie i ogłaszał to na swoim profilu na Facebooku. Koalicja PiSDemo się w mieście szykuje. A sanoczanie i tak kibicują Matuszewskiemu, bo to porządny człowiek i dobry burmistrz.
Radni nie po to są wybrani, żeby uprawiać grę polityczną i leczyć swoje kompleksy, narażając na straty budżet miasta. Szanowni Radni, układy w Sanoku to przeszłość. Matuszewski to nowa jakość. Nie przeszkadzajcie mu, bo to wam nic nie da. Widać gołym okiem, kto cierpi, bo pchał się wszędzie a teraz nikt go nie chce i sam musi wymieniać swoje zasługi na FB, żeby w nie ktoś poza najbliższą rodziną uwierzył. Żałosne.
sanockie House Of Cards!
Ale kto pod kim dołki kopie…
Zastanawia mnie, że ludzie związani z Zagórzem tak bardzo się interesują Sanokiem. Pamiętamy, kto tam startował na burmistrza i kto tego kandydata popierał. Inna sprawa, że poprzedni burmistrzowie Sanoka płacili jak za zboże, żeby prywatny portal blokował komentarze pod ich zdjęciami – jednemu przestał blokować, a drugiemu nic to nie pomogło. Obecny burmistrz nie płaci haraczu medialnego i za to go mieszkańcy Sanoka szanują.
Czy jeżeli radni zagłosują przeciw proponowanym zmianom w budżecie, to będzie to tak, jakby głosowali przeciw aktualnym inwestycjom drogowym? Bo rozumiem, że obciążenia Autosanu są ujęte w budżecie jako wkład własny na realizację konkretnych inwestycji. Mógłby to ktoś potwierdzić (albo temu zaprzeczyć)?
Panie Stanisławie na to wychodzi, że tak.