E-administracja w nowym wydaniu

To nowe otwarcie w kontakcie obywatela z e-administracją. Jedno proste logowanie daje błyskawiczny dostęp do wszystkich e-usług i informacji gromadzonych w rejestrach państwowych – tak resort cyfryzacji przedstawia nowe otwarcie serwisu gov.pl.

„Kiedy zaczynaliśmy prace nad portalem GOV.PL wszystkie ministerstwa i urzędy prowadziły swoje strony internetowe, bez żadnej koordynacji i jednolitego standardu. Odnalezienie tam szukanej informacji lub usługi było naprawdę trudne” – przypomniał na poniedziałkowym briefingu minister cyfryzacji Marek Zagórski. Zaznaczył jednak, że teraz wygląda to zupełnie inaczej.

„Gov.pl powstał po to, by obywatele mieli łatwiejszy dostęp do informacji o tym, co dzieje się w poszczególnych instytucjach. Wystarczy znać jeden adres – gov.pl – by znaleźć wszystko, czego potrzebujemy” – powiedział szef MC.

Dodał, że obecnie na stronie gov.pl można odnaleźć 19. ministerstw, pięć urzędów, w tym cztery urzędy wojewódzkie i 141 kart usług przeniesionych z portalu obywatel.gov.pl, który – jak zaznaczył minister – przechodzi do historii, „choć jeszcze będzie dostępny”.

„To co jest absolutną nowością, którą prezentujemy dzisiaj, to jest konto +Mój Gov+, które jest kontem spersonalizowanym, adresowanym do każdego posiadacza profilu zaufanego. Wystarczy zalogować się na stronie (…) mamy na naszym koncie spersonalizowane usługi dostępne w jednym miejscu. Wszystkie dane na nasz temat, które są dostępne w tej chwili w serwisach i rejestrach zarządzanych przez ministra cyfryzacji, ale nie tylko, tam możemy się zalogować do internetowego konta pacjenta, przejść do innych usług i do innych platform” – dodał.

„Mamy na koncie +Mój Gov+ (…) skrzynkę pocztową, która zastępuje skrzynkę ePUAP-ową (Elektroniczna Skrzynka Podawcza – PAP), na którą wiele osób narzekało co do jej funkcjonalności, przyjazności i ergonomii, jeżeli chodzi o jej użytkowanie. Skrzynka jest tak zrobiona, żeby było po prostu łatwiej, żeby było tak, jak w większości aplikacji pocztowych. Ta skrzynka daje możliwość obsługi pełnej korespondencji z urzędami” – podkreślił.

W tym roku plany zakładają jeszcze przeniesienie stron Kancelarii Prezydenta, „aczkolwiek kancelaria Prezydenta będzie funkcjonowała na innych zupełnie zasadach”, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wszystkich kart usług, które dotychczas były m.in. na obywatel.gov.pl – poinformował minister.

Zagórski zaznaczył, że w tym roku na portalu gov.pl będzie łącznie 110 instytucji. „To nie tylko ministerstwa, to ambasady, konsulaty, urzędy wojewódzkie, urzędy centralne, rozszerzymy liczbę serwisów tematycznych” – zapowiedział i dodał, że jeszcze w 2019 r. na domenie znajdzie się 195 kart usług i 7 serwisów tematycznych.

Minister ocenił, że obywatele coraz częściej korzystają z portalu. „Czym więcej wprowadzamy zmian, tym większe zainteresowanie. W tej chwili możemy powiedzieć o 3,3 mln użytkownikach miesięcznie – to się podwoiło od początku roku i z każdym miesiącem obserwujemy coraz większą liczbę użytkowników. To świadczy, że to co już zrobiliśmy, spotyka się z dobrym przyjęciem” – ocenił.

Dodał, że portal został zaprojektowany tak, by z urządzeń mobilnych można było w prosty sposób obsługiwać jego strony i mieć dostęp do znajdujących się na nim usług.

Zagórski zaznaczył, że już na etapie projektowania strony zadbano, by była ona dostępna dla osób niepełnosprawnych. „Audytowaliśmy to jeszcze przed wdrożeniem i cały czas audytujemy tak, żeby osoby niepełnosprawne mogły korzystać z administracji tym kanałem” – dodał.

Poinformował, że przy obsłudze portalu już w tej chwili pracuje 1,5 tys. redaktorów, a docelowo ma ich być ok. 3 tys.

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP