Festiwal Nauki. Nauka dostrzegania barw
Począwszy od roku 1997, aż po dzień dzisiejszy, na przełomie września i października Warszawa wydaje się jaśnieć na naukowej mapie Polski wyjątkowym blaskiem radości dzielenia się skarbem wiedzy z innymi ludźmi. Owe dwadzieścia trzy lata zapisały się bowiem w historii uniwersytetów i instytucji naukowych znakiem Festiwalu Nauki, będącego wyrazem głębokiej wiary naukowców w to, że postępy i osiągnięcia współczesnych specjalistów różnorodnych dziedzin wiedzy, powinny być własnością całego społeczeństwa.
W ramach dorocznej imprezy odbywają się rozmaite spotkania, dyskusje, prezentacje, lekcje, wystawy i wykłady, które pozwalają każdemu, zainteresowanemu rozwojem cywilizacji, odkrywcy świata, poznać najnowsze teorie, założenia i wnioski wysnute przez najbardziej wybitnych naukowców. José Saramago stwierdził niegdyś, iż „Każdy ma taki świat, jaki widzą jego oczy”. Organizatorzy Festiwalu Nauki wydają się kierować przesłaniem zawartym w słowach pisarza i swoim zaangażowaniem nieustannie sprawiają, że otaczający nas świat staje się nieco bardziej znajomy.
W dniach 23-25 września uczniowie I LO w Sanoku, dzięki inicjatywie nauczycieli i pod ich czujną opieką, mieli okazję doświadczyć magii poznania kolejnych zakamarków rzeczywistości. Udział w Festiwalu, jak co roku, okazał się być dla nich niezastąpioną okazją do zmierzenia się z niecodziennymi pytaniami. Mieli oni bowiem możliwość dowiedzieć się, czy istnieje życie poza bańką informacyjną, jakie zastosowanie w badaniach przyrodniczych mogą mieć drony, jak rozpoznać kandydata na dobrego pilota oraz jak sekrety biologii molekularnej mogą wyjaśnić, dlaczego na śniadanie chętnie zjadamy jajecznicę. Co więcej, w ramach zajęć organizowanych przez Centrum Nauki Kopernik, uczniowie uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych z zakresu robotyki, fizyki, biologii i chemii w laboratoriach CNK. „Mogliśmy tworzyć własne konstrukcje za pomocą drukarki i długopisu 3D, używać zaawansowanych mikroskopów, badać prawdziwe organizmy, wykonywać skomplikowane doświadczenia i po prostu świetnie bawić się z ulubionymi dziedzinami wiedzy.” – relacjonuje Sławomir Ziarko, uczeń klasy 3c. Podczas zajęć organizowanych w ramach Festiwalu, w których nasi uczniowie mieli okazję uczestniczyć, każdy mógł znaleźć temat ściśle odpowiadający jego zainteresowaniom.
Biolodzy poszerzyli swoją wiedzę podczas wykładów dotyczących zwyczajów żywieniowych z perspektywy ewolucjonizmu, fizycy z zachwytem przysłuchiwali się wynikom eksperymentu LHCb na Wielkim Zderzaczu Handornów w CERN, a umysły ścisłe i humanistyczne zjednoczyły się podczas prelekcji dotyczącej magii mechaniki kwantowej. „To były niezwykłe zajęcia. Nie tylko uważaliśmy na wykładach – uczestniczyliśmy w prawdziwych lekcjach w laboratorium, zrozumieliśmy, na jak wielu płaszczyznach łączą się różne dziedziny wiedzy i przekonaliśmy się, jak bardzo potrzebujemy siebie nawzajem – nasze talenty dopełniają się w wielkim dziele tworzenia rzeczywistości” – stwierdził Kamil Husak, uczeń klasy 3b. Najbardziej wyjątkowym, zdaniem uczniów, przeżyciem, była jednak wyprawa do siedziby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, podczas której, pod przewodnictwem pana Klaudiusza Dybowskiego, mieli oni okazję przyglądać się pracy kontrolerów ruchu lotniczego. „Niejeden z nas nagle zweryfikował swoje plany zawodowe i zaplanował przystąpić po maturze do procesu rekrutacji” – przyznaje Kamil Herbetko z klasy 3b.
Trzy dni wyprawy do Warszawy, szczelnie wypełnione poznawaniem i doświadczaniem magii nauki, choć minęły bardzo szybko, na długo pozostaną w pamięci uczniów I Liceum Ogólnokształcącego. Uczestnictwo w Festiwalu było bowiem nie tylko okazją do jeszcze lepszego poznania swoich kolegów i koleżanek, możliwością wspólnej nauki, perspektywą zmierzenia się z obliczem własnej niewiedzy i odkrycia kolejnych tajemnic wszechświata, ale również sposobnością do odkrycia kolejnego oblicza samego siebie. Kontakt z licznymi dziedzinami wiedzy, poznanie możliwości pracy, jakie dają konkretne kierunki studiów, pozwolił uczniom stanąć przed, kryjącą się w głębi umysłu, odpowiedzią na pytanie dotyczące oczekiwań względem nadchodzącej przyszłości.
Festiwal okazuje się w świetle rzucanym przez zaproponowany tok rozumowania, stanowić twór jeszcze bardziej istotny dla jednostkowej świadomości świata i samego siebie, niż w założeniach samych organizatorów. Cykl zajęć i wykładów pozwala bowiem, jak odkryli uczniowie, zmienić własny punkt widzenia i odkryć, że poza dotychczasowym zasięgiem naszych źrenic szerzy się nieodkryta, urokliwie nieskończona, gama barw wszechświata.
Ostatnie komentarze