Pierwszy elektryczny autobus z Autosanu

Polska Grupa Zbrojeniowa oraz wchodząca w jej skład spółka Autosan podpisały porozumienie z trzema największymi grupami energetycznymi w Polsce. Dzięki wymianie floty pojazdów specjalnych na przestrzeni czterech kolejnych lat, spółka ma szanse wyprodukować aż 1500 pojazdów elektrycznych.

3 października w siedzibie Autosanu zostało podpisane porozumienie pomiędzy spółkami z sektora energetycznego: PGE Polską Grupą Zbrojeniową, Eneą, Tauron Polska Energia a PGZ i Autosanem. Porozumienie dotyczy produkcji przez Autosan samochodów na rzecz wymiany floty pojazdów specjalnych wykorzystywanych przez służby monterskie, pogotowia energetyczne oraz inne zespoły. Docelowo może być to nawet po 100 samochodów w ciągu roku dla każdej z firm. Potencjał współpracy oszacowano na 1500 sztuk pojazdów elektrycznych.

W Polsce było kiedyś 20 fabryk produkujących pojazdy, takie jak autobusy, ciężarówki, koparki, samochody dostawcze, traktory i inne. Dzisiaj 19 z nich jest zlikwidowanych, a 20 została uratowany – czyli Autosan. Dzięki czemu nasza firma pozostanie chlubą Podkarpacia ale i całej Polski. Pierwszy autobus wyprodukowanych 60 lat temu – H101 , była to konstrukcja na skalę światową. Podjęliśmy w tym roku decyzję, że musimy opracować swój autobus elektryczny wykorzystując wszystkie najlepsze doświadczenia jakie maja nasi konstruktorzy i technolodzy – powiedział Eugeniusz Szymonik, prezes Autosanu

Pierwszy autobus elektryczny ma długość 12 metrowy, pod względem parametrów jest na najwyższym poziomie światowym. Załoga Autosanu pracuje nad nowym autobusem wodorowym, który będzie już mieć w przyszłym roku. W najbliższym czasie w swojej ofercie fabryka ma mieć w swoje ofercie autobusy o długości 9, 10, 12 i 18 metrów.

Skoro potrafimy wyprodukować autobus elektryczny oraz gazowy, to z pewnością poradzimy sobie z pojazdami serwisowymi – dodał prezes.

Głos zabrał Witold Słowik, Prezes Zarządu PGZ S.A.

Porozumienie w zakresie tworzenia nowego serwisowego samochodu dla wiodących polskich firm energetycznych otwiera możliwości dywersyfikacji produkcji firmy Autosan, jak również całej Polskiej Grupy Zbrojeniowej na nowe produkty, które są dedykowane rynkowi cywilnemu. Umowa ma istotne znaczenie w rozwoju produktów innowacyjnych i realizacji elektromobilności – zaznaczył.

Henryk Baranowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej zaznaczył, że grupa jest liderem sektora elektroenergetycznego, a działania na rzecz rozwoju elektromobilności realizuje w sposób komplementarny.

Stawiamy na cały system – od infrastruktury ładowania, poprzez e-carsharing, po uzupełnianie naszej floty o samochody z napędem elektrycznym. Podpisane porozumienie pozwala na uzyskanie efektu synergii pomiędzy wszystkimi największymi grupami energetycznymi w Polsce i wspiera jednocześnie polski przemysł w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych – dodał.

Mirosław Kowalik, prezes spółki Enea zaznaczył, że elektromobilność to trend który się dynamicznie rozwija, ponadto jest istotnym elementem biznesowym w grupie Enea.

Grupa Enea bierze aktywny udział w działaniach na rzecz rozwoju i budowy infrastruktury e-mobility w Polsce. W rozwoju sektora elektrycznych pojazdów widzimy potencjał w rozwiązaniach dla klientów indywidualnych oraz wykorzystania pojazdów EV na potrzeby prowadzonej działalności Grupy Enea. Potencjał wykorzystania e-aut w gospodarce stałe rośnie, budowany jest ekosystem sprzyjający rozwojowi tego obszaru, dostępne są również fundusze, co powinno być dodatkowym impulsem do zainteresowania tego typu pojazdami na rynku – podkreślił Kowalik.

Filip Grzegorczyk, prezes zarządu TAURON Polska Energia zaznaczył, że firma przetestowała usługę carsharingu w powiązaniu z infrastrukturą do ładowania samochodów elektrycznych. TAURON przygotowuje kompleksową ofertę dla klientów, od projektu i budowy stacji po zarządzanie infrastrukturą wraz z systemami płatniczymi.

Ponadto PGE i Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. podpisały porozumienie o współpracy przy projekcie związanym z produkcja autobusów elektrycznych. W ramach projektu będą pozyskiwane kontrakty na dostawę, dzierżawę lub długoterminowy wynajem autobusów elektrycznych. To krok w stronę wymiany taboru jednostek samorządu terytorialnego przeznaczonego chociażby do transportu uczniów do szkół.

Agencja Rozwoju Przemysłu działa w zakresie elektromobilności na rożne sposoby. Podpisane porozumienie to kolejny krok, który pozwoli nam nie tylko wejść w strategiczny obszar transportu publicznego, ale również zapewni bezpieczny i ekologiczny transport do szkoły. Konsekwentnie budujemy polski potencjał produkcyjny w elektromobliności – powiedział Dariusz Śliwowski, wiceprezes ARP.

Marek Kuchciński, kandydat na posła podkreślił, że Autosan jako druga firma na świecie wyprodukowała elektryczny autobus.

Wszystkie działania podejmowane przez firmy i samorządy na rzecz rozwoju i zachowania miejsc pracy są bardzo ważne. Porozumienie jest istotne nie tylko dla Sanoka ale także dla całego naszego województwa. Sanocki Autosan to polska myśl technologiczna – powiedział na koniec Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego.

Na zakończenie zaproszeni goście zwiedzili zakład oraz przejechali się autobusem elektrycznym.

Dominika Czerwińska