Babciu! Dziadku! Bądźcie czujni

Od kilku lat niepokojąco wzrasta liczba przestępstw wobec ludzi starszych. To już nie tylko znana wszystkim metoda na wnuczka i wiele jej nowszych wariantów, ale też naciąganie seniorów na zakup garnków, kołder, masażerów za 5 tys. zł.

Ostrożności nigdy za wiele – rady dla seniorów

  • Zachowujmy wzmożoną czujność i bądźmy ostrożni w kontaktach z nieznajomymi. Rolą bliskich jest uświadomienie swoich dziadków, aby byli wyczuleni na niepokojące sygnały.

  • Przed przekazaniem jakichkolwiek pieniędzy lub wartościowych rzeczy należy kontaktować się bezpośrednio z osobą, do której mają trafić i nie przekazywać ich ludziom, których nie znamy osobiście.

  • Gdy ktoś staje się natarczywy, natychmiast powinniśmy zadzwonić na policję lub zaalarmować sąsiadów, rodzinę.

  • Pamiętajmy, by w domu nie wyjmować pieniędzy przy osobach, do których mamy ograniczone zaufanie lub ich nie znamy – nie pokazujmy potencjalnemu złodziejowi miejsc, w których trzymamy oszczędności czy wartościowe przedmioty.

  • Zachowujmy się rozsądnie, szczególnie kiedy dzwoni do nas ktoś podający się za członka rodziny w potrzebie – głos w telefonie jest często zniekształcony a rozmówca tłumaczy się zazwyczaj chorobą.

Bez względu na to, jak bardzo oczywiste wydają się niektórym zawarte tutaj rady – są one konieczne, patrząc na liczbę przestępstw, które są ostatnio dokonywane w Polsce ze szkodą dla seniorów. Niestety, osoby starsze, wychowane jeszcze w czasach, gdy nawet złodziej miał swój honor, nie potrafią do końca ocenić niebezpieczeństw, które stwarza codzienność. Przestępcy nieustannie wykorzystują dobre serce i łatwowierność seniorów.

Na uwagę zasługuje też bezpieczeństwo seniora jako konsumenta.

Pamiętaj!:

  1. Nie kupuj bez namysłu

  2. Nie wierz w darmowe prezenty

  3. Bądź uważny – nie daj się manipulacji

  4. Nie ulegaj namowom

  5. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa

  6. Pamiętaj!, Nie jesteś sam.

Uwaga:

Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem operatora) w godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

Artykuł przygotowany w ramach projektu pn. „Wiem. Reaguję. Przeciwdziałam!” realizowanego przez Lokalną Grupę Działania Dolina Sanu. Zadanie współfinansowane przez ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

Od kilku lat niepokojąco wzrasta liczba przestępstw wobec ludzi starszych. To już nie tylko znana wszystkim metoda na wnuczka i wiele jej nowszych wariantów, ale też naciąganie seniorów na zakup garnków, kołder, masażerów za 5 tys. zł.

Ostrożności nigdy za wiele – rady dla seniorów

  • Zachowujmy wzmożoną czujność i bądźmy ostrożni w kontaktach
    z nieznajomymi. Rolą bliskich jest uświadomienie swoich dziadków, aby byli wyczuleni na niepokojące sygnały.

  • Przed przekazaniem jakichkolwiek pieniędzy lub wartościowych rzeczy należy kontaktować się bezpośrednio z osobą, do której mają trafić i nie przekazywać ich ludziom, których nie znamy osobiście.

  • Gdy ktoś staje się natarczywy, natychmiast powinniśmy zadzwonić na policję lub zaalarmować sąsiadów, rodzinę.

  • Pamiętajmy, by w domu nie wyjmować pieniędzy przy osobach, do których mamy ograniczone zaufanie lub ich nie znamy – nie pokazujmy potencjalnemu złodziejowi miejsc, w których trzymamy oszczędności czy wartościowe przedmioty.

  • Zachowujmy się rozsądnie, szczególnie kiedy dzwoni do nas ktoś podający się za członka rodziny w potrzebie – głos w telefonie jest często zniekształcony a rozmówca tłumaczy się zazwyczaj chorobą.

Bez względu na to, jak bardzo oczywiste wydają się niektórym zawarte tutaj rady – są one konieczne, patrząc na liczbę przestępstw, które są ostatnio dokonywane w Polsce ze szkodą dla seniorów. Niestety, osoby starsze, wychowane jeszcze w czasach, gdy nawet złodziej miał swój honor, nie potrafią do końca ocenić niebezpieczeństw, które stwarza codzienność. Przestępcy nieustannie wykorzystują dobre serce i łatwowierność seniorów.

Na uwagę zasługuje też bezpieczeństwo seniora jako konsumenta.

Pamiętaj!:

  1. Nie kupuj bez namysłu

  2. Nie wierz w darmowe prezenty

  3. Bądź uważny – nie daj się manipulacji

  4. Nie ulegaj namowom

  5. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa

  6. Pamiętaj!, Nie jesteś sam.

Uwaga:

Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem operatora) w godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

Artykuł przygotowany w ramach projektu pn. „Wiem. Reaguję. Przeciwdziałam!” realizowanego przez Lokalną Grupę Działania Dolina Sanu. Zadanie współfinansowane przez ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.