Zmieniłeś adres albo rachunek bankowy? Poinformuj ZUS!

Świadczeniobiorca, który zmienił adres zamieszkania, nazwisko lub numer rachunku bankowego, powinien powiadomić o tym Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Osoby, które mieszkają w Polsce zgłaszają zmianę swoich danych na formularzu EZP. Można go pobrać z naszej strony www.zus.pl albo wziąć z najbliższej placówki. Można też wypełnić wniosek na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) o ile ma się tam konto. Wniosek o zmianę danych może także złożyć osoba, która posiada pisemne pełnomocnictwo od świadczeniobiorcy. Pamiętajmy o dokumencie potwierdzającym tożsamość (dowód osobisty, paszport), który ułatwi uzupełnienie danych identyfikacyjnych na formularzu wniosku.

Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia – ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.

Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy – upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie  trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże –  zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia – informację o zmianie rachunku proszę złożyć niezwłocznie.

Pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od jakiej daty zmiany te będą obowiązywać otrzymasz na podany we wniosku adres zamieszkania/pobytu, adres do korespondencji lub do rąk przedstawiciela ustawowego. Możesz zmienić dyspozycję odbioru korespondencji i odebrać ją osobiście, lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo elektronicznie na swoim profilu PUE.