Pierwsze postojowe na kontach przedsiębiorców

Ponad 3,7 tys. przedsiębiorców na Podkarpaciu otrzyma w środę(15.04) przelew w ramach pomocy o świadczenie postojowe na łączną kwotę ponad 7,5 mln zł. Oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Jaśle świadczenie wypłaci dla 1110 przedsiębiorców na łączną kwotę 2 262 780 zł a w Rzeszowie – 2603 osób
– w kwocie  5 259 020 zł.

Na początku kwietnia w życie weszły przepisy tzw. tarczy antykryzysowej. Przewidują one, że przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległości na raty oraz o świadczenie postojowe.

Świadczenie postojowe dla samozatrudnionych

Świadczenie co do zasady wynosi 2080 zł (80% minimalnego wynagrodzenia) i jest nieoskładkowane oraz nieopodatkowane. Warunkiem uzyskania świadczenia jest, aby przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku nie przekroczył 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Poza tym rozpoczęcie działalności musi nastąpić przed 1 lutego br. Przychód w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku musi spaść o co najmniej 15% w stosunku do miesiąca poprzedniego.

Nie trzeba zawieszać działalności, ale świadczenie przysługuje także samozatrudnionym, którzy zawiesili ją po 31 stycznia br. jeżeli przychód z tej działalności z poprzedniego miesiąca nie przekroczył 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Samozatrudnieni rozliczający się w formie karty podatkowej, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT,  otrzymają świadczenie postojowe w wysokości 1300 zł.

Więcej informacji dot. warunków uzyskania świadczenia znaleźć można na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

 

Zdajemy sobie sprawę, że wielu przedsiębiorców czeka na jak najszybszą pomoc. Stąd też w ZUS uruchomiliśmy specjalny system do automatycznej obsługi dokumentów. Ułatwi nam to weryfikację składanych wniosków. Przypominam, że można je składać papierowo (w specjalnie przygotowanych w tym celu skrzyń w placówkach ZUS – bez kontaktu z pracownikiem, pocztą i elektronicznie poprzez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.

Zakład uruchomił też dodatkowe infolinie dla przedsiębiorców 22 290 87 02 oraz 22 290 87 03. Dostępny jest również numer tel. 22 290 87 01 – obsługa w sprawie świadczeń z tytułu kwarantanny lub izolacji oraz zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły.

Więcej informacji z ZUS: KLIK