Sanok miejscem niecodziennych warsztatów
Praktyka Improwizacji i Performance (PIP)
Praktyka Improwizacji i Performance w Sanoku odbyła się od 21-25 lipca 2020. Wakacyjny PIP na Podkarpaciu poprowadziło Trio: Paweł Grala, Małgorzata Haduch i Piotr Skalski -doświadczeni improwizatorzy, niepokorni artyści, wspierający mentorzy w poszukiwaniach scenicznych. Warsztaty skierowane były do tancerzy, performerów, improwizatorów oraz do tych, którzy poszukują autonomicznej formy ekspresji.
Podczas warsztatów rozwijano wielowarstwową i intensywną praktykę improwizacji. Tematyka zajęć bazowała na autorskich metodach oraz wieloletnim doświadczeniu scenicznym mentorów. Badano improwizację jako metodę komponowania współczesnej choreografi, sposób uwolnienia ciała i głosu, relacji z widzem, muzyką, tekstem, siłę ciszy, pauzy i bezruchu oraz możliwości manifestowania artystycznych niepokojów poprzez improwizację. Praktyka obejmowała to see/saw/seen (Grala), 15 sekund sławy (Haduch), partytury (Skalski) oraz różnorodne ćwiczenia aranżacji przestrzeni, uwalniające ciało, praca z czasem oraz różnorodne metody spontanicznej kompozycji solowej i grupowej.
PIP na Podkarpaciu był pierwszym, bezprecedensowym wydarzeniem.
– Traktujemy improwizację jako wirtuozerski język artystycznej wypowiedzi, na który składa się wiele elementów wymagających skupionej praktyki. Pragniemy nadać improwizacji tańca większą autonomię wśród gatunków scenicznych i rozwijać dyskurs wokół tego niszowego sposobu tworzenia spektakli tanecznych – skomentowała Małgorzata Haduch zajęcia.
Małgorzata swoje korzenie ma w podsanockich Płowcach i przemyślanie wybrała Sanok jako miejsce warsztatów.
– Sanok ma niewątpliwie dwie wielkie zalety, jedną jest piękne położenie i mnóstwo przyrody i ciszy wokoło miasta. Zamieszkaliśmy na Białej Górze i tylko kilkanaście kroków dzieliło nas od lasu w którym również mieliśmy zajęcia. Druga zaleta to również położenie, ale chodzi tym razem o bliskość Słowacji I Ukrainy. Moim marzeniem jest zorganizowanie PIP wielonarodowego i mam nadzieję, że za kilka lat to się wydarzy. Pierwsze warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem. Warsztatowicze przyjechali między innymi z Krakowa, Łodzi czy Warszawy. Wyrazili chęć ponownego udziału. Cieszy mnie to i już planuję następną edycję – dodała Małgorzata.
ew
Małgorzata Haduch (ur.1978) – pomysłodawczyni i kierownik artystyczny PIP. Tancerka/choreografka, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na wydziale Zarządzanie Kulturą oraz School for New Dance Development w Amsterdamie (2004). W ostatniej dekadzie współpracowała z takimi znakomitymi muzykami jak Marcin Masecki, Ab Baars, Wilbert de Joode, Michael Zerang, Andy Moor, Paulina Owczarek, Michał Dymny, Ksawery Wójciński, Krakowska Orkiestra Improwizująca i inni. Haduch jest autorką kilkunastu spektakli tanecznych (między innymi Whisper in my Eye wyprodukowany w Meksyku oraz Zona Segura powstała w ramach Solo Project), które pokazywane były w Polsce i zagranicą, a od 2012 roku realizuje swój program autorski poświęcony badaniu improwizacji w dziedzinie muzyki i tańca: Free The Dance. Jej praca artystyczna jest unikatowa w skali kraju, gdyż poszerza awangardowe działania w dziedzinie choreografii, szczególnie improwizacji, co zostało docenione między innymi poprzez zaproszenie do reprezentowania polskiej sceny w ramach Polskiej Platformy Tańca 2019.
Jest jedynym nauczycielem w Polsce techniki tańca Flying Low według metod Davida Zambrano, a jej autorskie metody praktyki kompozycji i improwizacji znajdują szerokie uznanie w środowisku tancerzy w Polsce i Europie. Od 6 lat stale współpracuje jako choreograf z Teatrem Bagatela w Krakowie, reżyserując ruch do spektakli Dariusza Starczewskiego, między innymi w przedstawieniu „Kotka na gorącym blaszanym dachu”. W 2015 roku Haduch otrzymała Stypendium Rządu Meksykańskiego dla Obcokrajowców, była także dwukrotną Stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Laureatką Stypendium Twórczego Miasta Krakowa 2018.
Ostatnie komentarze