RUSZAJĄ ROZLICZENIA PIT ZA 2020 r.- UŁATWIENIA I NOWOŚCI DLA PODATNIKÓW

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku informuje, że akcja składania zeznań rocznych PIT za 2020 r. będzie trwać od 15 lutego do 30 kwietnia 2021 r. Krajowa Administracja Skarbowa po raz kolejny przygotuje i udostępni od 15 lutego w usłudze Twój e-PIT zeznania podatkowe większości podatników.

Ze względu na panującą sytuację epidemiczną i bezpieczeństwo podatników zachęcamy do zdalnego kontaktu z urzędem skarbowym i dokonywania rozliczeń podatkowych w formie elektronicznej. Rozliczając dochody uzyskane w 2020 r. w formie online mamy do wyboru dwie możliwości. Najprostsze rozwiązanie to skorzystanie z usługi Twój e-PIT, ponieważ gotowe zeznanie jest udostępnione na stronie podatki.gov.pl. Drugi sposób to system e-Deklaracje, który wymaga bezpośredniego uzupełnienia danych przez podatnika (szczegóły poniżej). Tradycyjne, papierowe formularze PIT są coraz mniej popularne. Dziś mało kto korzysta z tej metody rozliczenia z fiskusem, a coraz więcej osób (ok. 85 %) składa zeznania podatkowe przez Internet. Na przestrzeni lat 2018-2020 zanotowaliśmy w Urzędzie Skarbowym w Sanoku znaczny wzrost liczby deklaracji złożonych w formie elektronicznej. W 2018 r. było to 24 176 szt., w 2019 r. 31 504 szt., a w 2020 r. już 35 501 szt.

I. USŁUGA „TWÓJ E-PIT”

Wprowadzona w 2019 r. przez Ministerstwo Finansów usługa „Twój e-PIT” pozwala na bardzo łatwe, intuicyjne, a przede wszystkim bardzo szybkie rozliczenie PIT za pośrednictwem Internetu. Co więcej, praktycznie zupełnie automatyzuje ten proces i w niektórych przypadkach umożliwia złożenie deklaracji bez podejmowania jakichkolwiek działań. Nie dotyczy ona jednak wszystkich deklaracji (wyłączone są przychody z działalności gospodarczej i z działów specjalnych produkcji rolnej). Twój e-PIT to zeznanie podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38.
Wybierając usługę Twój e-PIT mamy dwa sposoby logowania się: dane podatkowe (dane autoryzujące) i Profil Zaufany (PZ).

1. Dane podatkowe (dane autoryzujące).
Aby zalogować się do usługi Twój e-PIT przy pomocy danych podatkowych należy podać:
–  PESEL (albo NIP i datę urodzenia), kwotę przychodu z rozliczenia za 2019 r.
–   kwotę przychodu z jednej z informacji od płatników za 2020 r. (np. z PIT-11 od twojego pracodawcy) i potwierdzić kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z rozliczenia na 2019 r.

2. Profil Zaufany.
Profil Zaufany możesz założyć i potwierdzić w pełni online przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku 24h/7 dni w tygodniu. W systemie bankowości elektronicznej twojego banku, wypełnij formularz o założenie Profilu Zaufanego. Operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na Twój adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.

II. SYSTEM E-DEKLARACJE

System ten pozwala na złożenie różnorodnych deklaracji podatkowych, w tym także formularzy PIT za pomocą interaktywnego formularza. Aby to zrobić:
wejdź w zakładkę e-Deklaracje,
wybierz interesujący Cię podatek i pobierz odpowiedni formularz np. PIT-37,
wypełnij formularz,
podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi,
pobierz i zachowaj Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO).
Rozliczenie w tradycyjny sposób również jest możliwe. W Urzędzie Skarbowym w Sanoku przygotowano specjalne urny, do których można wrzucać roczne zeznania, a także inne deklaracje i dokumenty. Możne je też wysyłać pocztą. Zeznania papierowe można również złożyć osobiście z zachowaniem obowiązujących reżimów sanitarnych na Sali Obsługi pok. 5a na parterze budynku w dniach:
poniedziałki w godz. 8.00 – 18.00; wtorki – piątki w godz. 8.00 – 15.00,
jednakże jeżeli chcemy uzyskać informację w zakresie rozliczenia, należy wcześniej umówić wizytę w Urzędzie Skarbowym.

III. USŁUGA „UMÓW WIZYTĘ W URZĘDZIE SKARBOWYM” PODCZAS KAMPANII PIT

W ubiegłym roku wprowadzono w urzędach skarbowych w całym kraju nowy model obsługi podatników poprzez wdrożenie usługi „Umów wizytę w urzędzie skarbowym”. Dzięki niej
w urzędach chcemy zapewnić naszym klientom większy komfort i bezpieczeństwo w trakcie załatwiania spraw. Umówienie wizyty pozwala szybko i komfortowo załatwić sprawę
w urzędzie bez kolejek i z zachowaniem środków bezpieczeństwa.
Ważne: przez formularz online na stronie podatki.gov.pl możesz umówić wizytę, której termin przypada w ciągu najbliższych 14 dni.
Nie potrzebujesz umawiać wizyty w urzędzie, aby zostawić dokument w urnie (bez potwierdzenia odbioru) lub otrzymać potwierdzenie na swojej kopii w punkcie podawczym. Jeżeli chcesz wyjaśnić wątpliwości dotyczące złożonego dokumentu – umów wizytę.
Wizytę w urzędzie możesz umówić:
– telefonicznie – dzwoniąc pod numer tel. 13 46 16 355 lub 13 46 16 356.
– osobiście – przyjdź do punktu umawiania wizyt w urzędzie pok. 5 parter
– przez internet na stronie podatki.gov.pl:
1. wybierz właściwy urząd i sprawę, którą chcesz załatwić
2. wybierz datę i godzinę wizyty
3. podaj swoje dane
4. potwierdzenie terminu wizyty otrzymasz na podany adres e-mail
5. w umówionym terminie przyjdź do urzędu. Konkretne stanowisko/pokój jest wskazane w potwierdzeniu wizyty.

IV. E-URZĄD SKARBOWY.

Od 1 lutego br. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły internetowy e-Urząd Skarbowy dostępny na stronie podatki.gov.pl. W jednym miejscu można szybko i wygodnie załatwić sprawy podatkowe, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym. Serwis budowany jest etapami do września 2022 r. a już od 1 lutego można skorzystać z pierwszego pakietu elektronicznych usług.
Usługi udostępniane w serwisie będą dostosowane do potrzeb różnych grup użytkowników tak, aby maksymalnie ułatwić im rozliczenia podatkowe i załatwianie spraw w KAS.
Serwis działa przez całą dobę i można z niego korzystać z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu.
Użytkownik będzie miał dostęp do informacji i usług dotyczących go bezpośrednio, a w kolejnych etapach również do spraw innych podatników, do których uzyskał pełnomocnictwo lub dostęp do konta.

Obecnie e-Urząd Skarbowy oferuje:
– Dostęp do swoich danych podatkowych (dane o podatniku, działalności gospodarczej, mikrorachunku podatkowym i historii logowania)
– Integrację z usługą Twój e-PIT
– Informację o nałożonych mandatach
– Dostęp do aplikacji e-mikrofirma
– Możliwość płatności online (na początku przez osoby fizyczne w zakresie PIT, CIT, VAT, PCC, podatku od spadków i darowizn, karty podatkowej, opłaty skarbowej, pozostałych podatków i należności niepodatkowych i mandatów). W serwisie będzie dostępna historia płatności online
– Możliwość złożenia w formie elektronicznej niektórych pism (np. wniosku o zaliczenie nadpłaty/zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań). Dostępna będzie historia wysłanych dokumentów

Usługi i funkcjonalności planowane w kolejnych etapach to m.in.: e-zaświadczenia, integracja z serwisem e-TOLL, usługi dla notariuszy i komorników sądowych, usługi dotyczące m.in. składania wniosków i udostępniania informacji o stanie spraw.
Rozwiązania, które zostaną wdrożone do końca 2022 r. wpłyną nie tylko na standard obsługi klientów KAS, ale w dłuższej perspektywie poprawią również warunki pracy w urzędach skarbowych. Stopniowo proste i rutynowe zadania oraz czasochłonne zadania związane np. z wydawaniem zaświadczeń, zostaną rozwiązane przez zautomatyzowanie procesów.

V. ZMIANA RACHUNKU BANKOWEGO DOT. OPŁATY SKARBOWEJ OD WYDAWANYCH ZAŚWIADCZEŃ.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku informuje, że od dnia 1 stycznia 2021 r. nastąpiła zmiana numeru rachunku bankowego Urzędu Miasta w Sanoku, który służy do przyjmowania opłaty skarbowej m.in. za wydanie zaświadczenia.

Nazwa banku: Bank Polska Kasa Opieki S.A.
Numer rachunku: 74 1240 1792 1111 0011 0319 6203