Erasmus Plus w Szkole Podstawowej nr 6 w Sanoku

Erasmus+ to unijny program wspierający kształcenie i szkolenie  młodzieży oraz sport w Europie. Jego budżet w latach  2016– 2021  szacuje się na 10,2 mld euro.  Szkoła Podstawowa nr 6 w Sanoku rozpoczęła realizację takiego projektu we wrześniu 2019 r. Został on rozpisany na 2 lata (2019 – 2021) i właśnie dobiega końca. Szkoła z Sanoka jest koordynatorem projektu, a jej partnerami są szkoły: Ecole Marcel Ayme w Milizac  we Francji, Colegio Salesianos „San Juan Bosco” w Puertollanow Hiszpanii, Istituto Comprensivo „Giuseppe Grassa” w Mazara del Vallo we Włoszech, oraz Istituto Comprensivo „Salvo D’Acquisto” w Gaggio Montano również z Włoch.

Spotkania szkół partnerskich

Jednym z założeń projektu było spotkanie wszystkich uczestników w szkołach partnerskich i bezpośrednie poznanie metod pracy w każdym kraju. Były to spotkania szkoleniowe dla nauczycieli, ale brali w nich udział również uczniowie. Wybuch pandemii, zamknięcie szkół i granic spowodowało modyfikacje planów projektu i pozostałe spotkania odbywały się w trybie online za pomocą komunikatorów internetowych. W czasie tych spotkań nauczyciele poznawali metody nauczania w różnych krajach a uczniowie w języku angielskim opowiadali o swoich talentach i zainteresowaniach oraz o historii i kulturze swoich państw i miast, w których mieszkają. Prezentacja szkół odbyła się w czasie spotkania uczestników projektu w Polsce.

„Podprojekty”
Historia w legendzie ukryta

W trakcie realizacji tego podprojektu nasza szkoła przedstawiła najbardziej znane legendy polskie. Formy prezentacji były bardzo różne; komiksy, prezentacje multimedialne, zajęcia biblioteczne i świetlicowe, przedstawienie teatralne i czytanie przez lektorkę legendy w języku angielskim. Prace były ciekawe i wykorzystywały technologię IT. Szkoły partnerskie przedstawiały głównie legendy regionalne. Poznaliśmy legendę/ historię z Puertollano w którym po pandemii dżumy w 1489 r. w miejscowości zostało tylko 13 rodzin, na pamiątkę tych wydarzeń do dnia dzisiejszego odbywa się festiwal w który zaangażowana jest cała miejscowość. Poznaliśmy legendę meczetu z Cordoby, sycylijskie legendy; o głowie niewiernego Maura i powstaniu wąwozu Miragliano. Wszystkie prezentacje wykonywane były w dużej mierze przez uczniów, co rozwijało ich wiedzę i umiejętności prezentacji informacji.

Sztuka wokół nas

To była prawdziwa galeria sztuki: prace dzieci z różnych krajów, szczególnie plastyczne, prace 3D, mozaiki, prezentacja zabytków własnego miasta, murale, ilustracje do książek, ozdoby świąteczne, makramy – cała paleta prac, technik i  sposobów rozwoju kreatywności. Uczniowie SP 6 stworzyli galerię żywych obrazów. Inspirując się dziełami znanych malarzy, dzieci odtwarzały obrazy, przebierając się za namalowane na nich postacie.

Jesteśmy Europejczykami – to prawda znana nie od dziś, ale tak jak Europa zmieniała się przez wieki, tak tez zmieniało się pojęcie Europejczyka. Wiemy, że z Francją, Włochami i Hiszpanią łączy nas wspólny kontynent, ale różnorodność tych krajów jest duża. Dlatego uczniowie poznawali zabytki, historię, kulturę i kuchnię krajów partnerskich poprzez prezentacje multimedialne, zajęcia dodatkowe, Dzień Języków Obcych  oraz wirtualny Piknik Europejski. Każde z państw partnerskich przedstawiało swój kraj, lub znane postacie, które wpłynęły na losy Europy. Niewątpliwie najciekawszym, ale i najbardziej pracochłonnym działaniem był „Piknik Europejski” w naszej szkole.
Z powodów pandemii Covid 19 nie można było zorganizować tradycyjnego pikniku szkolnego, ale każda klasa, po wybraniu sobie jednego z krajów europejskich, przygotowała jego prezentację. Praca dzieci została uwieczniona na filmikach i tworzy niezapomniany kalejdoskop różnorodności krajów, obyczajów i kultury naszego kontynentu.

Czytam więc jestem

Człowiek, który czyta ma większą wyobraźnię, jaśniejszy obraz  świata, większy zasób słownictwa. Dlatego wszystkie szkoły partnerskie propagują rozwój czytelnictwa wśród swoich uczniów. Dzieci tworzyły „Top listę” ulubionych książek, wykonywały ilustracje do nich, lapbooki, prezentacje multimedialne, w Hiszpanii odbyło się święto książki, gdzie uczniowie przebierali się za postacie z ulubionych bajek lub komiksów. W szkole sycylijskiej natomiast, maj jest miesiącem książki i odbywa się tam coroczny festiwal książki. Na wyróżnienie zasługuje jednak projekt szkoły w Milizac, która wybrała 4 najpopularniejsze książki i wszyscy uczniowie mieli wykonać prace związane z ich treścią. Przedszkolaki ilustracje, trochę starsi gry planszowe, najstarsi gry z wykorzystaniem własnoręcznie skonstruowanych Blue robotów. Wspaniała organizacja i współpraca całej szkoły.

Skarby przyrody

Ekologia i natura są obecnie nieodzownym elementem edukacyjnych szkoły. Poznawania natury poprzez jej obserwację, badanie, pielęgnację było podstawą stworzenia tego projektu. Okazało się, że nie tylko nasze dzieci sadzą fasolę i patrzą jak rośnie, takie zajęcia są we wszystkich szkołach. We Włoszech, Francji czy Hiszpanii wyjście z dziećmi poza szkołę aby obserwować przyrodę, jest naturalne i oczywiste, zresztą w naszej szkole również. W Puertollano uczniowie tworzą szkolny kwietnik, odwiedzają stadninę koni, w Mazara del Vallo najważniejszym dobrem natury jest morze i rzeka, a sama miejscowość jest największym portem włoskim. Realizując tę aktywność zorganizowano wiele konkursów fotograficznych, prezentacji, prac plastycznych, a nawet dzieci tworzyły „las w słoiku”.

Mam talent

Wszyscy uczniowie są zdolni, trzeba tylko im to pokazać i pomóc uwierzyć we własne siły. I to właśnie stało się celem projektu „Mam talent”. Uczniowie wszystkich szkół prezentowali swoje talenty i zainteresowania, opowiadali o nich, robili fotorelacje, prace plastyczne, filmiki, prezentacje multimedialne. Wachlarz zainteresowań uczniów jest ogromny; sport, rysunek, śpiew, fryzjerstwo, gra na instrumentach, jeździectwo, aktorstwo, taniec i wiele innych. Dzieci przedstawiając siebie doskonaliły znajomość języka angielskiego i umiejętności IT, a nauczyciele poznawali swoich wychowanków od innej strony.

Pokażę Ci moją ojczyznę

Realizując ten projekt uczniowie szkół partnerskich poznali geografię, historię, kulturę i podział administracyjny państw członkowskich. Każda ze szkół przygotowała prezentację swojego państwa i regionu w którym znajduje się ich miejscowość. Były to prace plastyczne, prezentacje multimedialne czy filmiki z wycieczek klasowych. Powstał też film
o Sanoku w którym wystąpił burmistrz Sanoka p. Tomasz Matuszewski. Na podstawie filmu została utworzony ułożony test w aplikacji Kahoot, który rozwiązywali uczniowie i nauczyciele w czasie wirtualnego spotkania organizowanego przez Mazara del Vallo.  Uczniowie świetnie się bawili, a jednocześnie zdobywali dużo ciekawych informacji. Najciekawszym projektem były „Grube mury i wysokie wieże”. W każdym kraju partnerskim w Hiszpanii, Włoszech, Francji i Polsce znajduje się mnóstwo zamków z różnych epok. Uczniowie nie tylko czytają o zamkach i ich mieszkańcach, ale często je zwiedzają. Tym razem mieli okazję je zbudować! Powstały piękne trójwymiarowe budowle
z tektury i innych materiałów, które zachwycały precyzją wykonania.

Czas świąt w moim kraju

Babbo Natale, Papá Noel, le père Noël, Święty Mikołaj – brzmi znajomo? Oczywiście. Boże Narodzenie i Wielkanoc obchodzone są we wszystkich krajach europejskich. W tradycji poszczególnych państw istnieje wiele podobieństw ale i różnic, dlatego warto je poznać. Może kiedyś będziemy spędzać święta daleko od domu, ale już jesteśmy na to gotowi. Uczniowie przygotowywali ozdoby świąteczne, piekli pierniki i oczywiście śpiewali kolędy lub tradycyjne piosenki świąteczne w kraju z którego pochodzą.

Zagrajmy w matematykę

Każdy z nas chodząc do szkoły słyszał, że „matematyka jest królową nauk”. No dobrze, niech tak będzie, ale okazuje się, że można uczyć się matematyki poprzez zabawę, gry i że nie musi być to ani nudne ani trudne. Pokazują nam to działania szkół w różnych krajach. Szkoła z Hiszpanii zaprezentowała nam Plicers card, metodę rozwiązywania testów przy wykorzystaniu kodowania. Jednocześnie może wziąć w niej udział 40 osób. Uczniowie dostają kartę na której jest zakodowana odpowiedź, pytania wyświetlane są na tablicy, uczniowie odpowiadaj pokazując we właściwy sposób otrzymany kod.  We Włoszech uczniowie mają do dyspozycji klocki na których uczą się dodawać i odejmować w zakresie 20, nauczyciele przygotowują również różne gry w których wykorzystywany jest ruch i matematyka. Np. położone na podłodze kartki z cyframi, uczeń dostaje do wykonania działanie i ustawia się przy właściwym wyniku. W ramach projektu odbył się konkurs na  „Mistrza tabliczki mnożenia”, powstały gry językowo – matematyczne; „Londyńskie pary”, i „Angielski Piotruś”. Bardzo ciekawą propozycją byli „Mali detektywi”, czyli dziwny pokój zagadek matematycznych.

Ilość i różnorodność projektów ramach Erasmus + jest imponująca. Zaangażowanie uczniów i nauczycieli w tak ciekawe projekty sprawia, że nauka staje się przygodą, pasją oraz podróżą w krainę kreatywności i aktywności. Wszystkie prezentacje zamieszczone są na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 6 http://sp6.sanok.pl w zakładce Erasmus + Realizacja programu Erasmus + pozwoliła na zdobycie środków finansowych dla szkoły, które zostały wykorzystane na pomoce dydaktyczne, materiały plastyczne, zakup licznych nagród dla uczniów oraz wycieczki klasowe.