Niepowtarzalna szansa na zobaczenie z bliska nowych sal operacyjnych i aparatury medycznej

Praca dla medyków z Ukrainy w Polsce. Informacji udziela infolinia NFZ

Od 21 marca 2022 roku konsultanci infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia – 800 190 590 – informują personel medyczny z Ukrainy o zasadach zatrudnienia w polskich placówkach. Komunikacja odbywa się w językach ukraińskim i polskim. Infolinia NFZ jest bezpłatna. Pracuje przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Oprócz informacji dla medyków infolinia jest dostępna również dla pacjentów z Ukrainy, w tym dla chorych onkologicznych i hematologicznych, którzy chcą kontynuować leczenie w Polsce. Z jej pomocy może również skorzystać każdy z nas.

Rozmowa z Panem Robertem Bugajem – dyrektorem Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Rzeszowie.

 

W jaki sposób kadra medyczna z Ukrainy może uzyskać informacje na temat pracy w polskich placówkach?

O szczegółach informuje infolinia NFZ. Personel medyczny z Ukrainy, dzwoniąc na bezpłatną infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia, uzyska komplet informacji na temat zasad zatrudnienia w Polsce. Rozmowy są prowadzone w językach ukraińskim i polskim – to bardzo duże ułatwienie dla osób, które w powodu wojny nie mogą praktykować w swoim kraju. Konsultant infolinii krok po kroku poinstruuje medyka z Ukrainy, jak może podjąć zatrudnienie w placówce leczniczej, zgodnie ze swoimi kwalifikacjami. Medycy z UA są informowani krok po kroku na infolinii, m.in. jakie czynności muszą podjąć i jakie dokumenty przedłożyć, aby skorzystać z uproszczonego dostępu do wykonywania zawodu w Polsce.

Czy oferta dotyczy wyłącznie lekarzy?

Infolinia podpowie zarówno lekarzowi oraz lekarzowi dentyście z Ukrainy (bez lub z tytułem lekarza specjalisty/lekarza dentysty specjalisty uzyskanym poza UE), jak i pielęgniarce i położnej.

Infolinia nie dotyczy wyłącznie pracowników medycznych, komu jeszcze może pomóc?

Od 9 marca 2022 roku infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia umożliwia kontakt pacjentów z Ukrainy z placówkami onkologicznymi, w których mogą kontynuować leczenie onkologiczne lub hematologiczne w Polsce. Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 190 590, pacjent będzie mógł zgłosić potrzebę kontynuacji leczenia w Polsce. Dotyczy to pacjentów, którzy potrzebują kontynuacji leczenia onkologicznego i z zakresu hematologii, rozpoczętego w Ukrainie. Wystarczy, że pacjent przekaże na infolinii swoje dane kontaktowe. Dane zostaną przekazane do ośrodka podejmującego się organizacji dalszego leczenia. Na terenie naszego województwa jest nim Kliniczny Szpital Wojewódzki nr 1 w Rzeszowie. Ośrodek skontaktuje się z pacjentem w ciągu 2 dni roboczych, aby uzyskać szczegółowe informacje o pacjencie i przebiegu dotychczasowego leczenia. Infolinia jest bezpłatna. działa całodobowo, przez 7 dni w tygodniu, także w dni świąteczne. Ponadto zapewnia obsługę pacjentów w językach polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim.

Infolinia NFZ służy również pomocą wszystkim pacjentom z Ukrainy. Dzięki niej, zyskują oni szybką, kompleksową i przejrzystą informację dotyczącą zasad funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Infolinia zapewnia obsługę w językach ukraińskim i polskim a pacjenci mogą kontaktować się z nią również przez pocztę elektroniczną (tip@nfz.gov.pl), czat lub wideorozmowę z tłumaczem języka migowego.

Te nowe działania to tylko dodatkowy element infolinii, która działa już od dłuższego czasu. Czy każdy może z niej skorzystać?

Telefoniczna Informacja Pacjenta jest dostępna dla każdego, kto potrzebuje informacji na temat szeroko pojętej ochrony zdrowia w Polsce. Można się dowiedzieć np. jak postępować w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem. Uzyskanie informacji o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej, najbliższym SOR oraz aptece nie stanowi żadnego problemu. Często przekazywane są informacje o najkrótszym terminie do lekarza specjalisty. Gdy linie są zajęte, a nie mamy możliwości poczekać na połącznie, warto zamówić połączenie z konsultantem – oddzwoni i pomoże w naszej sprawie. Całodobowo można również skorzystać z wideorozmowy z tłumaczem języka migowego. W godzinach od 8 do 20 od poniedziałku do piątku można skorzystać z tłumacza języka migowego po ukraińsku.

Czy w oddziale NFZ w Rzeszowie, również można otrzymać informacje?

Każdy punkt NFZ jest w pełni dostępny dla naszych Klientów, a na Sali Obsługi Klienta w Rzeszowie przy ul. Zamkowej, gdy będzie to konieczne zapewniamy pomoc osoby mogącej porozumieć się w języku ukraińskim.

Czy Ukraińscy, którzy musieli uciekać ze swojego kraju mają specjalne prawa w dostępie do leczenia w Polsce?

– Obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski od 24 lutego 2022 roku, mają prawo do korzystania ze świadczeń medycznych i refundacji leków na analogicznych zasadach, jak ubezpieczeni w Polsce. Warto zatem pamiętać o ważnej kwestii – narodowość lub obywatelstwo nie mogą być przesłankami do przyjmowania pacjentów poza kolejnością. Ponadto każdy pacjent ma prawo, aby o kolejności jego dostępu do świadczeń medycznych w placówkach medycznych decydowały kryteria medyczne, stan zdrowia oraz miejsce na liście oczekujących (dotyczy np. poradni specjalistycznych, zabiegów planowych), a w sytuacji ratowania życia zawsze decyduje stan zdrowia pacjenta. Niedopuszczalne są zarówno przypadki, kiedy pomimo braku wskazań medycznych lub bez zachowania kolejności na liście oczekujących, obywatele Ukrainy są przyjmowani przed polskimi pacjentami, jak również sytuacje dyskryminowania w równym dostępie do świadczeń.

Dodatkową pomocą, zarówno dla polskich jak i ukraińskich pacjentów jest telefoniczna konsultacja z lekarzem. Na czym ona polega?

W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, istnieje możliwość otrzymania profesjonalnej telefonicznej pomocy medycznej poprzez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Pod bezpłatnym i jednym dla całej Polski numerem 800 137 200 jest ona dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia, oraz przez cały dzień i noc w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy. Obecnie infolinia obsługiwana jest w języku polskim, angielskim i ukraińskim. Z TPK możemy skorzystać w sytuacji nagłego zachorowania poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, nagłego pogorszenia stanu zdrowia gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy lub gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia. Gdy po rozmowie okaże się, że niezbędna jest wizyta osobista, pacjent otrzyma adres najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej bądź najbliższego szpitalnego oddziału ratunkowego.

Wszystkie oddziały NFZ mają również zupełnie nową usługę. Kim jest e-Doradca, jak się z nim skontaktować i w czym może pomóc?

Dla Klientów posługujących się językiem polskim, ale mającym problem z dotarciem do NFZ udostępniliśmy nowe narzędzie. Każdy Klient posiadający dostęp do smartfonu bądź komputera z kamerą, ma możliwość skorzystania z pomocy e-doradcy NFZ. To bezpłatna usługa, która umożliwia konsultację z pracownikiem oddziału NFZ przez wideo-spotkanie za pomocą ogólnodostępnej aplikacji Microsoft Teams. Wystarczy kliknąć w link na stronie internetowej Podkarpackiego NFZ, wybrać swój oddział wojewódzki Funduszu, dogodny termin, godzinę i temat spotkania. Z e-Doradcą można się skontaktować w dni robocze od 8:00 do 16:00 po wcześniejszej rezerwacji wizyty. Z e-Doradcą można porozmawiać na tematy zawierające informacje ogólne: ubezpieczenie zdrowotne, prawo do świadczeń zdrowotnych, leczenie uzdrowiskowe, prawa pacjenta, skargi, zasady udzielenia świadczeń i uprawnienia szczególne (krwiodawcy, kombatanci), ubezpieczenie dobrowolne, wysokość składki, refundacja i realizacja zleceń na wyroby medyczne, zwrot kosztów leczenia, placówki medyczne i dostępne terminy leczenia, transport pacjenta, profil zaufany, zasady wypełniania wniosków, profilaktyka i promocja zdrowia, portal diety.nfz.gov.pl, zasady wypełniania i składania wniosków o EKUZ oraz certyfikatu zastępującego EKUZ, zasady leczenia na terytorium UE/EFTA oraz leczenie planowane. Po zarezerwowaniu wideo-spotkania otrzymamy potwierdzenie na adres e-mail wraz z linkiem do spotkania. Podczas spotkania, e-Doradca nie będzie weryfikował naszej tożsamości. Odpowie na pytanie ogólne, nie rozwiąże jednak indywidualnej sprawy dotyczącej np. statusu ubezpieczenia, bądź braku dostępu do Internetowego Konta Pacjenta dziecka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj