Stanowisko wójt gminy Zarszyn Magdaleny Gajewskiej oraz GDDKiA w sprawie obwodnicy Miejsca Piastowego łączącej się z S-19

W poprzednim tygodniu Z redakcją Tygodnika Sanockiego skontaktowali się mieszkańcy Nowosielec, którzy poinformowali, iż stanowczo nie zgadzają się na proponowanym przebiegiem trasy S-19, której odcinek prowadzący od Miejsca Piastowego miałby się zakończyć w Nowosielcach, w samym środku zabudowań mieszkalnych. Co w tej sytuacji z planowanym łącznikiem do Sanoka i skąd taka decyzja? Dziś otrzymaliśmy wyjaśnienia GDDKiA oraz pani wójt. 

Budowa obwodnicy Miejsca Piastowego, stanowisko GDDKiA

Zakres inwestycji budowy obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28, realizowany jest w oparciu o uzgodniony przez Ministra Infrastruktury Program Inwestycji. Przewiduje on budowę obwodnicy, która obejmie miejscowości: Miejsce Piastowe, Rymanów, Besko oraz Zarszyn.

Obecnie nie posiadamy Programu Inwestycji przewidującego budowę drogi krajowej nr 28 w nowym śladzie na odcinku od końca obwodnicy Miejsca Piastowego do Sanoka.

Lokalizacja wiaduktu kolejowego w miejscowości Nowosielce jest wynikiem zakresu inwestycji określonym w Programie Inwestycji. Proponowane aktualnie zakończenie obwodnicy w wariantach północnych (warianty W1, W5, W5a, W6 oraz W6a) jest przewidziane w miejscu, które nie powoduje konieczności wyburzeń oraz pozwala na bezkolizyjne przekroczenie linii kolejowej nr 108, która w tym miejscu przebiega w oddaleniu od drogi krajowej nr 28.

Po spotkaniu z mieszkańcami w dniu 15 listopada 2022 r. w Nowosielcach, w którym uczestniczyli przedstawiciele GDDKiA Oddziału w Rzeszowie, stanowisko mieszkańców jest dobrze znane. Jednocześnie chcę podkreślić, że zarówno podczas pierwszej akcji informacyjnej w lipcu 2021 r. jak i podczas drugiej akcji informacyjnej w czerwcu 2022 r. nie były podnoszone głosy sprzeciwu wobec proponowanego zakończenia obwodnicy w wariantach północnych.

Budowa obwodnicy Miejsca Piastowego realizowana jest w oparciu o uzgodniony Program Inwestycji, który jasno określa zakres inwestycji oraz wskazuje orientacyjną długość inwestycji. W związku z powyższym, obecnie w ramach tego zadania, nie ma możliwości kontynuowania prac dla dalszego odcinka w kierunku Sanoka.

Stanowisko wójt gminy Zarszyn Magdaleny Gajewskiej w sprawie obwodnicy Miejsca Piastowego łączącej się z S-19

 

Przez teren Gminy Zarszyn nie będzie przebiegła odcinek drogi
ekspresowej s19. Na chwilę obecną jest opracowywana koncepcja do
projektu wykonawczego oraz studium korytarzowe dla zadania obwodnicy
Miejsca Piastowego, która to docelowo będzie się łączyć z drogą
ekspresową s19. Oba te zadania są od siebie niezależne a inwestorem w
przypadku drogi ekspresowej s19 jak i obwodnicy miejsca piastowego jest
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jednocześnie należy
zaznaczyć, że to GDDKiA jako inwestor zleca podmiotowi wykonawczemu
konsultacje społeczne dotyczące zaopiniowania wśród mieszkańców trasy
tej obwodnicy oraz różnych wariantów i podwariantów. Gmina Zarszyn na
prośbę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informowała, kiedy
dane konsultacje mają miejsce. Zaznaczam, że ze swojej strony
interweniowaliśmy, aby konsultacje przeprowadzić w godzinach
późniejszych, jednakże nasze prośby nie zostały wzięte pod uwagę.
Tłumaczono to sztywnym grafikiem spotkań we wszystkich gminach, przez
które przebiegać będzie obwodnica Miejsca Piastowego. Informowaliśmy
mieszkańców przez wszystkie możliwe kanały, zaczynając od
ogólnodostępnej strony internetowej Gminy Zarszyn poprzez słupy
ogłoszeniowe, ogłoszenia kościelne, rozpowszechnienie informacji do
sołtysów i radnych.

Jeżeli chodzi o planowany zakres inwestycji a przede wszystkim to, gdzie
będzie miała swój koniec obwodnica to chciałam zaznaczyć, że nikt nic z
nami nie konsultował, nie ustał i nie rozmawiał. Tak samo jak wszyscy
mieszkańcy dostaliśmy do wiadomości gotowe trasy wraz z wariantami i
podwariantami. Ministerstwo Infrastruktury z góry narzuciło wygląd
całego projektu, do którego potem w formie konsultacji wszyscy mogliśmy
się odnosić, zarówno samorządy jak i poszczególni mieszkańcy.
Odpowiadając na pytanie związane z bezpieczeństwem mieszkańców naszej
Gminy to jest ono i zawsze było najważniejsza dlatego od samego początku
nasze starania były ukierunkowane aby przedłużyć zakończenie tejże
obwodnicy z miejscowości Nowosielce aż do wpięcia się w obwodnicę
Sanoka, co stanowi odcinek drogi krajowej DK 28. Świadczy o tym wiele
pism oraz stanowiska wypracowanych przez poszczególnych samorządowców,
przez których gminy przebiegać będzie w/w trasa. Na uwagi z naszej
strony zareagował również Zarząd Powiatu Sanockiego, który to zaapelował
do Ministra o przedłużenie tej trasy. W ślad za zarządem powiatu Konwent
Wójtów i Burmistrzów Powiatu Sanockiego zwrócił się z prośbą
o podjęcie przez Pana Ministra decyzji zmierzających do zweryfikowania
dotychczasowych planów w odniesieniu do zakresu rzeczowego planowanego
do rozpoczęcia zadania budowy obwodnicy Miejsca Piastowego uwzględniając
potrzeby transportowe, jak też odwiedzających nasz region turystów. W
piśmie zaapelowano, aby trasę wydłużyć przynajmniej za przejazd kolejowy
w Pisarowcach. Włączenie drogi w tym przypadku byłoby włączeniem do
drogi krajowej dk28 w km 268+700, to jest w rejonie skrzyżowania z drogą
gminną nr 117353R relacji Pisarowce – Kostarowce. Rozwiązanie to
miałoby bardzo korzystny wpływ zarówno na bezpieczeństwo jak i rozwój
obecnej infrastruktury towarzyszącej tejże obwodnicy.
Myślę, że na podkreślenie zasługuje również fakt, że jako gmina
wystosowaliśmy pisma do wszystkich zainteresowanych samorządów z prośbą
o wsparcie i podjęcie uchwał intencyjnych postulujących wydłużenie
obwodnicy Miejsca Piastowego. Na nasz apel, w postaci uchwał
odpowiedziały Miasto Sanok, Gmina Miejsce Piastowe, Gmina Krościenko
Wyżne i Powiat Krośnieński. Od pozostałych samorządów nie mamy
odpowiedzi. Mam cichą nadzieję, że jednak zdecydują się nas wesprzeć.
Oczywiście Rada Gminy Zarszyn również podjęła taką uchwałę, która
została wysłana do Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA oddział w
Warszawie i Rzeszowie oraz do biura projektowego, które zajmuje się
opracowywaniem dokumentacji. Odnosząc się na koniec do pytania odnośnie
kosztów budowy wiaduktu, jest bardzo ciężko stwierdzić jakie w
rzeczywistości to będą koszty. Tak samo jak do tego ile cała inwestycja
będzie kosztować. Ja ze swojej strony chciałabym pokreślić, że nie
chcemy się zajmować tym, ile co będzie kosztować, chcemy i zajmujemy się
tym, aby nasz oddolny głos dotarł do Ministerstwa i spowodował, żeby
chociaż teraz ktoś tam na górze spojrzał na naszą gminę naszymi oczami a
nie poprzez chłodne kalkulacje i obliczenia.