Tomasz Poręba: Ruszyły prace przygotowawcze budowy drogi S19 w kierunku południowym do granicy ze Słowacją w Barwinku

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę do realizacji koncepcji programowej odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Babica do węzła Domaradz. „To część 75-kilometrowego odcinka Babica-Barwinek, który realnie otworzy Podkarpacie na południe Europy” – powiedział dziś podczas konferencji prasowej w Rzeszowie europoseł PiS Tomasz Poręba.

Odcinek S19 Babica-Domaradz, na który dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty, jest częścią dużego przetargu obejmującego wykonanie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym na S19 Babica-Barwinek na granicy ze Słowacją. Aktualnie trwa procedura wyboru najkorzystniejszych ofert dla kolejnych odcinków, tj.: Domaradz– Miejsce Piastowe długości 22,70 km, Miejsce Piastowe–Dukla długości 10,40 km, Dukla– Barwinek długości ok. 18 km.

W ramach zamówienia zostanie przygotowane m.in. kompleksowe rozpoznanie geologiczne wraz z dokumentacją i monitoringiem hydrogeologicznym jak również analiza i prognoza ruchu, opracowania ekonomiczno-finansowe, dokumentacja bezpieczeństwa tunelu i wariantowe rozwiązania techniczne planowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi.

Tomasz Poręba zauważa, że to kolejny ważny krok ku realizacji podkarpackiej części szlaku Via Carpathia. „W ubiegłym roku doszło do podpisania historycznego dokumentu, jakim jest aneks do kontraktu terytorialnego z rządem na kwotę 24 mld zł na budowę S19 od Babicy do Barwinka. Dziś widzimy, że realizacja tego odcinka jest traktowana w sposób absolutnie priorytetowy” – zaznacza Tomasz Poręba.

Tomasz Poręba podkreśla, że Via Carpathia to szansa dla polskich portów. Trasa, która w Polsce będzie biegła z Barwinka przez Rzeszów na Lublin, następnie drogą S17 na Warszawę, a ze stolicy drogą S7 i A1 do polskich portów pozwoli Węgrom, Rumunom, Słowakom, Bułgarom wysyłać towary i usługi do portów w Polsce, przyczyniając się do ich rozwoju.

Europoseł PiS poinformował także, że po miesiącach zabiegów tempa nabierają działania zmierzające do przejęcia przez PKP sprzedanej kilka lat temu przez rząd PO-PSL podmiotowi słowackiemu fabryki wagonów w Gniewczynie koło Przeworska. „Po przeprowadzeniu audytu aktualnie trwają intensywne prace mające na celu wyjaśnienie powiązań własnościowych umożliwiające ewentualne złożenie oferty i otwarcie negocjacji handlowych” – powiedział Tomasz Poręba.

Istniejąca od 1982r. Fabryka Wagonów „Gniewczyna” S.A. w Gniewczynie Łańcuckiej to niegdyś jedna z czołowych polskich firm branży kolejowej, zajmująca się produkcją i modernizacją taboru towarowego i jeden z największych pracodawców w powiecie przeworskim, który dawniej zatrudniał ponad tysiąc pracowników. „Działalność Fabryki w Gniewczynie i oferowane przez nią produkty to kilka lat temu była sprawdzona i potwierdzona certyfikatami i referencjami jakość na rynku europejskim. Co więcej, w samej fabryce, a widziałem to osobiście, wciąż stoją gotowe do pracy maszyny i urządzenia, a według powszechnej opinii ekspertów realne jest szybkie wznowienie produkcji. Chciałbym, aby stało się to jak najszybciej”- powiedział Tomasz Poręba.