Miasto przejmuje administracje dworca

W trzykrotnie ogłaszanych przetargach nie został wyłoniony administrator dworca przy ulicy Lipińskiego. Urząd Miasta Sanoka przejmuje administrację obiektu.

W piątek, 13 września w Sali Herbowej Urzędu Miasta Sanoka odbyła się konferencja prasowa, której głównym tematem był nowo wybudowany i oddany do użytku w czerwcu tego roku dworzec wielofunkcyjny przy ul. Lipińskiego w Sanoku oraz aktualna sytuacja w Centrum Rehabilitacji i Sportu.

–  Dworzec został poddany weryfikacji. Przeprowadziliśmy trzy przetargi, które niestety nie wyłoniły przyszłego administratora naszego dworca – powiedział Tomasz Matuszewski, burmistrz miasta Sanoka.

Kwota umowna inwestycji to ponad 16 mln zł, a jej całkowity koszt to przeszło 17 mln zł. Dofinansowanie na budowę dworca wyniosło blisko 8 mln zł, natomiast łączna wartość dotowanego projektu dotycząca dworca autobusowego wyniosła ponad 9 mln zł. Zakup autobusów to koszt 11 mln zł, ich dofinansowanie wyniosło prawie 10 mln zł, a łączna wartość dofinansowania projektu to kwota 19 mln zł.

– W początkowej fazie otrzymywaliśmy informację, że wysokość wpływów, wydatków oraz bilans końcowy będzie oscylował w granicach 200 tys. zł. To kwota jaką mieliśmy dopłacać do naszego dworca. Jak się okazało później poprzez analizę oraz niemożność znalezienia przyszłego administratora, że ten bilans jest dużo wyższy. Analiza pokazuje także, że projekt nie był dobrze przygotowany, ponieważ jeśli inwestycja, jej koszty utrzymania oraz bilans końcowy wynosiłby ponad pół miliona złotych to wówczas powinien został przedstawiony bilans ekonomiczny, który Rada Miasta Sanoka powinna przegłosować. Inwestycja już jest, chcemy, by jak najlepiej funkcjonowała, tak abyśmy nie musieli zwracać środków jakie na nią otrzymaliśmy – dodał burmistrz.

Koszt bilansowy utrzymania dworca został opracowany przez Sanockie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Według wyliczeń wysokość wpływów ma wynieść prawie 210 tys. zł, wydatki mają przekroczyć milion złotych, zaś bilans końcowy ma wynieść ponad 800 tys. zł. Wcześniejsze wyliczenia zakładały, że wydatki będą opiewać na kwotę 230 tys. zł, wpływy wyniosą ponad 40 tys. zł, a bilans końcowy zamknie się kwotą nieco powyżej 180 tys. zł.

– Z czego wynika taka różnica, to pytanie z pewnością nie do mnie, a do poprzedniej władzy, która weryfikowała oraz przedstawiała biznes plan tego obiektu. Podejmujmy w tej chwili działania dążące do tego, aby w ramach tego projektu, a co za tym idzie utrzymania dworca przyjąć jego zarządzanie. Chcemy stworzyć taką komórkę, która będzie kierować dworcem. Dogłębnie przeanalizowaliśmy spółki, które mogą w tym uczestniczyć. Projekt charakteryzuje się tym, że musimy pozyskiwać z niego środki. Dochody musza spływać do miasta – wyjaśniał burmistrz.

Została podjęta decyzja, że cześć elementów administracji dworca zostanie przekazana spółkom oraz podmiotom z których miasto będzie pozyskiwać fundusze oraz dodatkowe dochody. Przykładem jest spółka Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej, która może odpowiadać za część administracji pomieszczeń. Spółka SPGK może wywozić odpady komunalne, dbać o parkingi oraz porządek, a w zimie zająć się odśnieżaniem. Włodarze miasta podkreślają, że wszystkich spółek i podmiotów jest znacznie więcej, dlatego starają się wyliczyć koszty w taki sposób, aby wydatki związane z utrzymaniem dworca były jak najmniejsze.

– Miasto do umowy końcowej musiało ponadto dopłacić środki w wysokości pond 300 tys. zł. Dworzec w ostatniej fazie prac został powiększony niż pierwotnie zakładano o 300 metrów. Obecnie dworzec funkcjonuje normalnie. Administracja prowadzona jest po stronie miasta. Skupiamy się na wyliczeniach, jakie miasto będzie musiało mieć zabezpieczone w budżecie na następny rok – tłumaczył Matuszewski.

Drugim ważnym elementem konferencji były tematy związane z aktualną sytuacją w Centrum Rehabilitacji i Sportu oraz dofinansowanie na łącznik Łany, które otrzymało miasto.

– Prace naprawcze zalanych pomieszczeń zostały zlecone do generalnego wykonawcy tejże inwestycji, a więc do firmy Karpat-Bud sp. z o .o . Umowę zawarto 26 sierpnia . Wartość prac obejmuje niecałe dwa miliny złotych. Termin wykonania prac naprawczych oraz uruchomienia basenów wewnętrznych zaplanowana jest na 15 listopada tego roku. To o miesiąc szybciej niż pierwotnie zakładano. Wykonawca zamówił materiały i urządzenia niezbędne do prac remontowych. Pierwsze urządzenie już zostało przywiezione na teren obiektu – powiedział Paweł Hydzik, wiceburmistrz miasta Sanoka.

Burmistrz Matuszewski zapewnił, że miasto jest w ciągłym kontakcie z wykonawcą , który chce jak najszybciej zrealizować zadanie, tak by baseny zostały uruchomione w jak najkrótszym czasie. Możliwość korzystania z basenów jest zależna od sprawdzenia jakości wody. Badanie trwa około 12 dni . Termin 15 listopada, który został ustalony z wykonawcą jest ostateczny.

– Na łącznik Łany uzyskaliśmy ponad 4 mln zł, dofinansowania. To strategiczna inwestycja, wiąże się ona z oddaniem obwodnicy, która ma być przekazana końcem grudnia tego roku. Firma, która realizuje to zadanie przyspieszyła prace. Uzyskaliśmy także dofinansowanie na drogi, które remontujemy na dzielnicy Dąbrówka czyli Piastowska, Pomorska oraz 1000-lecia. Na ulice Pomorską i 1000-lecia środki mają wynieść ponad milion zł, dofinansowania zewnętrznego – podsumował burmistrz Matuszewski.

Dominika Czerwińska