Burmistrz egoistą? Myśli wyłącznie o Sanoku!

Podczas ostatniej sesji burmistrz poinformował radnych o planach poszerzenia granic administracyjnych Sanoka. Radni miejscy przychylnie odnieśli się do tej koncepcji rozwoju miasta, natomiast w gminie wiejskiej zawrzało. Wójt Anna Hałas w emocjonalnym wywiadzie dla lokalnego portalu powiedziała między innymi, że burmistrz jest egoistą, ponieważ myśli tylko i wyłącznie o Sanoku. Jakie rzeczywiście są intencje burmistrza Tomasza Matuszewskiego? Postanowiliśmy zapytać…

Po co zmieniać granice Sanoka?

Sanok musi odgrywać rolę niekwestionowanego lidera wśród miast subregionu Bieszczad. Niezaprzeczalnie włączenie nowych terenów w granice miasta Sanoka wzmocni jego potencjał. Jednakże mocne miasto Sanok oznacza równolegle wzmocnienie całego subregionu Bieszczad. Wykorzystując powierzchnię, łącząc ludzi, ich doświadczenie, wiedzę, wartości kulturowe, angażując nowe środki finansowe, zostaną stworzone fundamenty pod rozwój całego subregionu Bieszczad.

Dlaczego Burmistrz Miasta Sanoka nie rozpoczął rozmów z gospodarzami sąsiednich gmin?

Pierwsza decyzja w procedurze poszerzenia granic Sanoka należy do Rady Miasta Sanoka, która zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym jest władna zarządzić konsultacje społeczne w sprawie zmiany granic miasta. Decyzja taka nie została jeszcze podjęta. Całkiem naturalne jest to, że o swoich planach rozwojowych jako Burmistrz Miasta Sanoka rozmawiam na samym początku z Radą Miasta Sanoka.
Jeśli zaś chodzi o rozmowy z mieszkańcami, to zgodnie z prawem przyjdzie na to czas jesienią bieżącego roku. Wówczas mogą zostać zarządzone konsultacje społeczne w mieście Sanoku, jak również w ościennych gminach. Bardzo chętnie spotykam się z mieszkańcami naszego miasta, z pewnością chętnie spotkam się również z mieszkańcami sąsiednich sołectw oraz władzami sąsiednich gmin.

Często słyszymy argumenty, że Sanok chce poprawić swoją nieciekawą sytuację ekonomiczną kosztem przyłączanych sołectw.

Sytuacja ekonomiczna miasta Sanoka pozwala na realizację szeregu inwestycji. Wskażę tutaj na intensywną przebudowę dróg miejskich, ul. Łany (Dzielnica Posada), ul. Piastowska, Pomorska, Tysiąclecia (Dzielnica Dąbrówka). Miasto współfinansuje również z Województwem Podkarpackim budowę łącznika od Ronda Beksińskiego do obwodnicy miasta Sanoka. Jesteśmy na etapie sporządzania dokumentacji projektowej na rozbudowę następnych ulic: Iwaszkiewicza (Dzielnica Dąbrówka), Ogrodowa (Dzielnica Błonie). Nie polega zatem na prawdzie twierdzenie, że Sanok jest w gorszej sytuacji ekonomicznej niż sąsiednie gminy. Celem moich działań jest stworzenie z Sanoka silnej jednostki miejskiej, która będzie przyciągać oprócz turystów również inwestorów. Silna jednostka miejska pozytywnie oddziałuje na region. Liczymy, że mieszkańcy sąsiednich sołectw ze zrozumieniem przyjmą pomysł poszerzenia terytorialnego miasta Sanoka.

Czy Burmistrz ma jakąś ofertę dla Mieszkańców sąsiednich sołectw?

Każde sołectwo przyłączone do Sanoka stanie się pełnoprawną dzielnicą. Z pewnością będę się spotykać z mieszkańcami nowych dzielnic i skonsultuję plany w zakresie najpilniejszych zadań inwestycyjnych i remontowych. Nie można oczekiwać, że przystąpię do opracowywania plan rozwoju dla przyłączanych miejscowości, pomijając samych mieszkańców. Aktualnie samorządy opracowują takie plany w trybie partycypacji społecznej (konsultacje społeczne, budżety obywatelskie, otwarte spotkania z mieszkańcami).

A jakie są koszty życia w Sanoku i w sąsiednich sołectwach? Często słyszymy, że mieszkańcy sąsiednich sołectw nie chcą mieszkać w Sanoku, bo tutaj są droższe opłaty.

Są to twierdzenia nieprawdziwe. Stawki niektórych podatków czy opłat są niższe w Sanoku niż w gminach sąsiednich. Przykładowo stawka podatku od gruntu w mieście Sanoku wynosi 0,33 zł za m2, w gminie Sanok 0,35 zł za m2, a w Gminie Zagórz 0,40 zł za m2. Na koszty życia składa się wiele cen i opłat, które mieszkańcy okolicznych sołectw muszą ponosić. Poniżej przedstawiam kalkulację kosztów życia dla 4 osobowej rodziny, posiadającej dom o powierzchni 150 m2, działkę zabudowaną o pow. 15 a (wyposażoną w kompostownik) oraz budynek gospodarczy (stodoła, obora itp.) o pow. 80m2.

KOSZTY ŻYCIA (w ujęciu rocznym, według stawek i cen na 2020 rok)
Rodzina 4 osobowa, dom o powierzchni 150 m2, działka zabudowana o pow. 15 a, budynek gospodarczy (stodoła, obora itp.) o pow. 80m2. Rodzina 4 osobowa, dom o powierzchni 150 m2, działka zabudowana o pow. 15 a, budynek gospodarczy (stodoła, obora itp.) o pow. 80m2. Rodzina 4 osobowa, dom o powierzchni 150 m2, działka zabudowana o pow. 15 a, budynek gospodarczy (stodoła, obora itp.) o pow. 80m2.

Miasto Sanok

1. Woda i ścieki 11,02zł x 3 m3 (przeciętne zużycie wody przez jednego mieszkańca na miesiąc) x 4 osoby x 12 miesięcy = 1586,88zł

2. Odpady Stawka z ulgą za posiadanie kompostownika 17,50 x 4 x 12 = 840zł

3. Podatek od budynku mieszkalnego 150×0,71 = 106,50zł

4. Podatek od gruntów zabudowanych 1500×0,33 = 495zł

5. Podatek od budynku gospodarczego 80×4,37 = 349zł

SUMA: 3 377, 38zł

Gmina Sanok

1. Woda i ścieki 10,10zł x 3 m3 (przeciętne zużycie wody przez jednego mieszkańca na miesiąc) x 4 osoby x 12 miesięcy = 1454,40zł

2. Odpady stawka z ulgą za posiadanie kompostownika 19,00 (od 01.04.2020r.) x 4 x 12 = 912 zł

3.Podatek od budynku mieszkalnego 150×0,70 = 105 zł

4. Podatek od gruntów zabudowanych 1500×0,35 = 525zł

5. Podatek od budynku gospodarczego 80×3,83 = 306,40zł

SUMA: 3 302,80zł

Miasto Zagórz (sołectwo Zahutyń)

1. Woda i ścieki 12,45zł x 3 m3 (przeciętne zużycie wody przez jednego mieszkańca na miesiąc) x 4 osoby x 12 miesięcy = 1792,80zł

2. Odpady Gmina nie wprowadziła ulgi za posiadanie kompostownika, stawka 18,00 x 4 x 12 = 864zł

3. Podatek od budynku mieszkalnego 150×0,68 = 102zł

4. Podatek od gruntów zabudowanych 1500×0,40 = 600zł

5. Podatek od budynku gospodarczego 80×5,08 = 406,40zł

 SUMA: 3 765,20zł

Z przedstawionej kalkulacji wynika, że koszty życia w Sanoku są niższe od kosztów życia w Gminie Zagórz (sołectwie Zahutyń) o 387,82zł w skali roku. Z kolei mieszkańcy Gminy Sanok płacą mniej z tytułu kosztów życia zaledwie o 74,58zł mniej w skali roku. Miesięcznie jest to różnica w wysokości 6,22zł.

Zastępca burmistrza Artur Kondrat ma za sobą doświadczenie pracy w rzeszowskim samorządzie i z bliska przyglądał się kolejnym etapom poszerzania granic Rzeszowa.

A co w przypadku, gdy mieszkańcy sąsiednich sołectw nie zechcą przyłączyć się do Sanoka? – poprosiliśmy o komentarz Artura Kondrata.

Wypada mi odwołać się do praktyki Rzeszowa, który w ostatnich 15 latach przyłączył dziewięć sąsiednich sołectw. Mieszkańcy pierwszych czterech przyłączanych sołectw byli stanowczo przeciwni połączeniu się z Rzeszowem. Jednakże kilka lat po połączeniu naukowcy z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego przeprowadzili badania, w ramach których sprawdzili poziom zadowolenia z poszerzenia Rzeszowa z perspektywy mieszkańców przyłączonych osiedli. 93 procent ankietowanych pozytywnie oceniło zmiany na ich osiedlach, które dokonały się po włączeniu do Rzeszowa, wśród nich mieszkańcy w grupie wiekowej 18-24 lata byli w 100 procentach zadowoleni ze zmian na ich osiedlach po przyłączeniu. Zatem ciężka praca przed nami, aby przekonać mieszkańców do powiększenia naszego pięknego miasta.

Rozmawiał Andrzej Borowski