Tradycyjny sad wyrośnie przy Szkole Podstawowej nr 3 na Posadzie

Tradycyjny sad wyrośnie przy Szkole Podstawowej nr 3 na PosadzieW Szkole Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki powstał pierwszy w Sanoku „Tradycyjny sad”, zrealizowany w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego, dofinansowanego przez Fundację Bank Ochrony Środowiska. Celem projektu jest powrót do najlepszych tradycji polskiego sadownictwa, kiedy to zajmowano się uprawą odmian drzew owocowych, które doskonale radziły sobie bez środków chemicznych.

Koordynatorem projektu z ramienia szkoły jest Agnieszka Dereń, nauczycielka biologii. „Tradycyjnym sadem” będą opiekowali się uczniowie klasy 5 A: Dominik Adam, Oliwia Florek, Gracjan Głuszko, Lena Jackiw, Agnieszka Klimiuk, Natalia Kutiak (lider zespołu), Anastazja Lichtenberg, Kacper Myćka, Alicja Rachwalska, Martyna Romerowicz. Uczestnicy projektu zaproponowali promocję tradycyjnych odmian śliw, jabłoni, grusz i innych gatunków, które zamierzają inwentaryzować na terenie Sanoka,  oraz stworzenie sadu z prawdziwego zdarzenia przy Szkole Podstawowej nr 3.

Tradycyjny sad wyrośnie przy Szkole Podstawowej nr 3 na PosadzieInauguracja „Tradycyjnego sadu” przy SP 3 odbyła się 2 czerwca. Dyrektor Anna Grzebień zaprosiła do udziału w tej szkolnej uroczystości burmistrza Tomasza Matuszewskiego, zastępcę burmistrza Grzegorza Korneckiego oraz radną miejską z Posady – panią Bogusławę Małek.

Przez wieki Polska była potęgą sadowniczą opartą o drzewa dawnych odmian. Drzewa owocowe były wszechobecnym elementem krajobrazu. W ostatnim półwieczu wyginęło 80 proc. zasobów starych drzew owocowych. Zastąpiły je odmiany „przemysłowe”, których hodowla wymaga oprysków środkami chemicznymi nawet 30 razy w ciągu sezonu wegetacyjnego. Wobec powyższego w ciągu ostatnich lat społeczeństwo coraz bardziej zainteresowane jest powrotem do dawnych odmian drzew owocowych, które doskonale radziły sobie bez środków chemicznych.

– Dziękuję dyrekcji szkoły oraz uczniom klasy 5 A za zaproszenie i życzę, by uprawa tradycyjnego sadu przyniosła szkolnej społeczności radość i była przyczynkiem do zdobywania wiedzy o świecie roślin poprzez praktyczne zajęcia i obserwację efektów uczniowskiej pracy, prowadzonej pod okiem pedagogów – powiedział burmistrz Tomasz Matuszewski.