Program Erasmus + w Sanoku.

Program Erasmus + w Sanoku.

Program Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń,
i sportu. Został opracowany tak, aby wspierać kraje uczestniczące w programie w zakresie efektywnego wykorzystywania potencjału społecznego oraz promowania idei uczenia się przez całe życie. Erasmus+ to również odpowiedź na potrzeby współczesnej Europy oraz wyzwania, które przed nią stoją. Programy unijne są szansą na rozwój dzieci i młodzieży oraz na zmianę sposobu edukacji.

Szkoła Podstawowa nr 6 w Sanoku rozpoczęła realizację takiego projektu we wrześniu 2019 r. Po znalezieniu partnerów do współpracy, napisaniu projektu i zaakceptowaniu go przez Agencję Narodową można było przystąpić do realizacji. Szkoła z Sanoka jest koordynatorem projektu, a jej partnerami są szkoły; Ecole Marcel Ayme w Milizac  we Francji, Colegio Salesianos „San Juan Bosco” w Puertollanow Hiszpanii, Istituto Comprensivo „Giuseppe Grassa” w Mazara del Vallo we Włoszech, oraz Istituto Comprensivo „Salvo D’Acquisto” w Gaggio Montano również z Włoch.
– Głównymi celami współpracy szkół są: kształcenie aktywności poznawczej
i kreatywności uczniów, promowanie otwartości na świat, wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów oraz doskonalenie procesu nauczania. Zadania bardzo trudne i obszerne ale dające możliwość rozwoju i kreatywności – mówi Dorota Adamska (nauczyciel SP nr 6).

Jednym z pierwszych wyzwań projektu było spotkanie wszystkich szkół partnerskich
w Sanoku. Odbyło się ono w dniach 5-7.11.2019 r. Wszyscy partnerzy poznali się osobiście,
a czasie spotkań roboczych zaplanowano pracę na 2 lata współpracy. W roku szkolnym 2019/2020 zaplanowano realizację projektów:

– Konkurs na logo projektu,

– „Skarby przyrody”,

– „Czytam więc jestem”,

– „Jestem Europejczykiem”,

– „Sztuka wokół nas”,

– „Historia w legendzie ukryta”,

– „Mam talent”.

Pierwszym wydarzeniem po wyjeździe partnerów była wymiana kartek świątecznych między uczniami wszystkich szkół. Uczniowie pisali kartki w języku angielskim i wysyłali je do kolegów z różnych państw. Od kartek się zaczęło, a później przemieniły się one w listy.

Realizacja konkursu na logo projektu dostarczył uczestnikom wielu wrażeń. Każda ze szkół zorganizowała wewnątrzszkolny konkurs na logo. Chętni uczniowie rysowali swoje propozycje, a zwycięzca szkoły był jednocześnie kandydatem do konkursu między partnerami. Pięć najlepszych prac wzięło udział w internetowym konkursie. Uczniowie ze wszystkich szkół głosowali online na projekt, który im się najbardziej podobał. Ostatecznie wygrała szkoła z Mazara del Vallo  i to właśnie praca ucznia z tej szkoły jest naszym logo.
Partnerzy projektu pochodzą z różnych stron świata, dlatego chcą wzajemnie poznać swoją okolicę, w efekcie czego powstał cykl projektów pod nazwą „Skarby przyrody”. Te projekty to; „Zwierzęta Bieszczad”, konkurs fotograficzny „Jesień – pora kolorowa”, zielnik „Rośliny mają moc” oraz obserwacja księżyca. Dużym zainteresowanie cieszył się konkurs fotograficzny, a projekty albumów były rzeczywiście wspaniałe – mówi Dorota Adamska.

Nieodzownym elementem codzienności każdego ucznia jest książka. Ale przecież czytamy nie tylko podręczniki, czytamy także dla przyjemności. Są książki bardzo popularne i tłumaczone na różne języki świata. Te same tytuły możemy czytać we Francji, we Włoszech, w Hiszpanii czy w Polsce. Dlatego zrealizowaliśmy projekt „Top lista literacka”. Uczniowie wymieniali książki, które najbardziej lubią, projektowali ich okładki a ostatecznie wyłoniono Top listę literacką. Ciekawymi projektami czytelniczymi były też; „Wiersze mojego dzieciństwa”, dedykowane Julianowi Tuwimowi z okazji 125 rocznicy jego urodzin oraz „Z książką przez kwarantannę”. W tym działaniu, wychowawczyni  kl. 1b, nagrywała i montowała filmiki z czytania książki „Przygody Bolka i Lolka”. Ale hitem czytelniczym jest „Podróżująca książka”. Są to przygody dwójki dzieci Stefani i Pola, którzy wyruszają w świat. Pierwsze dwa rozdziały napisali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 6 w Sanoku, potem książka została wysłana do Hiszpanii, gdzie uczniowie dopisali kolejne dwa rozdziały, z Hiszpanii nasi bohaterowi pojechali do Francji. Każda ze szkół dopisuje kolejne 2 rozdziały i kto wie jak to się skończy. W ramach projektu „Czytam, więc jestem” odbywały się również popołudniowe spotkania miłośników czytania, podczas których uczniowie przy herbacie i ciasteczku opowiadali o swoich ulubionych książkach.

Wszystkie szkoły partnerskie znajdują się w Europie, dlatego jeden z projektów nosi nazwę „Jestem Europejczykiem”. Jako mieszkańcy jednego kontynentu, ale różnych państw, mamy ze sobą wiele wspólnego. Aby poznać wspólną historię, kulturę tradycje, legendy oraz kuchnię, założyliśmy w szkole  „Kółko europejskie”. Pierwszym krajem, który poznawali nasi uczniowie były Włochy. Udział w zajęciach był podróżą, każdy uczestnik otrzymał paszport i wklejał do niego znaczki będące dowodem odbytej wycieczki. Punktami do „zwiedzania” była historia, sztuka, legendy, kuchnia oraz znane postacie z danego kraju. Poznawanie Europy będzie kontynuowane w kolejnym roku szkolnym. Niebanalną podróżą był wyjazd do świata sztuki włoskiej, i odtwarzanie obrazów wielkich malarzy włoskich.

Dzieci w świetlicy szkolnej poznawały bajki europejskie i realizowały kilka projektów czytelniczych. Jednym z najciekawszych było codzienne czytanie przez zaproszonych gości fragmentów książki Josteina Gaardera „Tajemnica Bożego Narodzenia”. Książka ta jest swoistym rodzajem kalendarza adwentowego, który można czytać w oczekiwaniu na święta.

Z myślą o ich kreatywności zaplanowano cykl projektów „Sztuka wokół nas”, podczas których uczniowei szkół partnerskich wykonywali własne dzieła z wykorzystaniem różnych technik, np. techniką decopuage.

Dawno, dawno temu…, tak zaczyna się większość bajek. A legenda to w pewnej części bajka a w pewnej części prawda, dlatego kolejny projekt nazwano „Historia w legendzie ukryta”. Uczniowie rysowali komiksy z legendami polskimi, poznawali legendy państw partnerskich (np. mało znane legendy o powstaniu Sycylii ), ale również pisali własne legendy np. na temat powstania Olchowiec. Dużą atrakcją było poznawanie legend bieszczadzkich, przebieranie się za ich bohaterów i poznawanie historii rejonu tak blisko nas. Bardzo ciekawym działaniem było przedstawienie teatru kukiełkowego, w czasie którego przypomniano legendę „O Lechu, Czechu i Rusie”. Sztuka została zaprezentowana również na konkursie teatrów szkolnych w Ustrzykach Dolnych.

Wszyscy uczniowie są zdolni, trzeba tylko im to pokazać i pomóc uwierzyć we własne siły. I to właśnie stało się celem projektu „Mam talent”. Uczniowie wszystkich szkół prezentowali swoje talenty i zainteresowania, opowiadali o nich, robili fotorelacje lub prace plastyczne. Ogromny wachlarz zainteresowań uczniów wręcz zachwyca; sport, rysunek, śpiew, fryzjerstwo, gra na instrumentach i wiele innych. Jednym słowem, zdolną mamy młodzież. – podkreśliła na koniec Dorota Adamska.

Ilość i różnorodność projektów oraz działań jest naprawdę imponująca. Zaangażowanie uczniów i nauczycieli w tak ciekawe projekty sprawia, że nauka staje się przygodą, pasją oraz podróżą w krainę kreatywności i aktywności.

Strona projektu: http://erasmusplus.sp6sanok.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj