Ekonomik ze Złotą Tarczą

Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów: matura z przedmiotów obowiązkowych 20%, matura z przedmiotów dodatkowych 30%, egzamin zawodowy 30%, sukcesy w olimpiadach 20%. Szkoły, które zajęły miejsca w pierwszej setce otrzymały tytuł „Złotej Szkoły 2021”. W Rankingu Maturalnym Techników „ekonomik” zajął  199 miejsce i otrzymał srebrny znak jakości. Złota Tarcza była marzeniem dyrektor szkoły Marii  Pospolitak, którą zaprosiliśmy na rozmowę.

 

Sanocki „ekonomik” pierwszy raz osiągnął złoto w rankingu Perspektyw. Co na to wpłynęło?

Na jakikolwiek sukces  trzeba czasem pracować bardzo długo. Pojawiają się porażki, zniechęcenie, brak wiary, że się uda. W takich sytuacjach trzeba „otrzepać skrzydełka” i iść dalej do wyznaczonego celu. Nikt nam nie obiecywał łatwej drogi. Czasem droga do sukcesu jest już sukcesem, bo przecież każdy uczeń, który kończy szkołę i ma zdane egzaminy zawodowe i maturę to sukces. Każdy chyba dyrektor ma jakieś marzenia związane ze szkołą, którą prowadzi, ja też. Srebrna tarcza była wielkim marzeniem. Gdy w 2018 r. ją zdobyliśmy byłam w euforii, w 2019 r. byłą duma, bo potwierdziliśmy swoją wartość zdobywając srebrną tarczę po raz kolejny. W 2020 r. gdy zdobyliśmy srebrną tarczę trzeci raz była satysfakcja, ale fajerwerków nie było.

Pojawiło się natomiast nieśmiałe marzenie, że może pora zawalczyć o złoto. Czy wierzyłam, że się uda? Powiem szczerze, że nie tym bardziej, że był to już okres pandemii, a co za tym idzie zdalnego nauczania. Nie byłam pewna,  czy nasza praca będzie efektywna. Obawiałam się, że złota tarcza jest poza naszym zasięgiem. Refleksja tym bardziej zasadna, że wyniki matury były ciut słabsze niż rok wcześniej. Ale mieliśmy laureata i finalistów olimpiad logistycznej i logistyczno-spedycyjnej.

Był to również czas nauczania nowego – zdalnego, jak szkoła sobie poradziła z nową sytuacją?

Boję się stwierdzenia, że ze zdalnym nauczaniem sobie poradziliśmy, ale chyba rzeczywiście tak jest. Nauczyciele dali radę z wyborem narzędzi i metod nauczania, bo pracowitość i ambicję mają na bardzo wysokim poziomie. Potrafią też uczniów zmotywować, zachęcić do dodatkowego wysiłku w celu przygotowania się do olimpiady. To wszystko dało efekty.

 

Część uczniów wybiera technikum po to by matury nie zdawać, jak wyglądało to w poprzednim roku?

U nas w szkole – mimo, że to technikum – do matury podchodzi niemal 100 % młodzieży i to od lat. Każdego roku pojedyncze osoby (przeważnie 2) nie wypełniają deklaracji maturalnej oraz 1-2 rezygnują z przyczyn losowych (rozwiązanie ciąży w okresie egzaminów maturalnych). Jeszcze lepiej jest z egzaminami zawodowymi, bo albo podchodzi 100 % albo nie  podchodzi   1. Tak jest od co najmniej 8-9 lat.

 

Czym jest osiągnięty wynik dla pani?

Osiągnięta pozycja w Ogólnopolskim Rankingu Techników i zdobycie Złotej Tarczy to dla mnie przede wszystkim kolejne spełnione marzenie zawodowe. Uwielbiam, gdy praca daje mi przyjemność i satysfakcję – poświęcamy jej przecież wiele godzin każdego dnia.

Rozmawiała Edyta Wilk