Centrum Symulacji Medycznej

 

Przy ulicy Mickiewicza rośnie w oczach, a właściwie urósł nowoczesny budynek. W Centrum Symulacji Medycznej, bo o nim mowa,  na dzień dzisiejszy zakończyły się prace tynkarskie, a elewacja zewnętrza została wykonana w 90 procentach.  Rozpoczęły się prace wykończeniowe, kładzione są płytki w sanitariach oraz wykonywane są sufity podwieszane. Kontynuowane są prace przy instalacjach elektrycznych i gazów technicznych. Na ścianie zachodniej wykonanej z płyt HPL zainstalowano  logo i nazwę uczelni.  Wartość wykonanych do tej pory prac to ponad 20 milionów złotych.

 

Centrum Symulacji Medycznej (CSM) to nowoczesny obiekt dydaktyczno-naukowy przeznaczony do prowadzenia zajęć w Instytucie Medycznym na kierunkach: pielęgniarstwo i ratownictwo medyczne. W obiekcie będą znajdowały się aule, sale dydaktyczne, laboratoria i sale do symulacji medycznej oraz 20 miejsc noclegowych dla studentów i nauczycieli akademickich. Studenci będą kształceni tu z wykorzystaniem symulacji medycznej, która polega na odtworzeniu możliwej sytuacji klinicznej w warunkach pracowni dydaktycznej np. sytuacji panującej w karetce, czy w szpitalnym oddziale ratunkowym, z możliwością interakcji osób uczących się. Będące na wyposażeniu manekiny, symulatory pacjenta pozwolą na realistyczne odtworzenie scenariuszy klinicznych, a zakupiony system audio-wizualny umożliwi zarejestrowanie tych działań, co pozwoli prowadzącym zajęcia ocenić umiejętności studentów oraz skorygować ewentualne błędy.

 

CSM wyposażona będzie w sale symulacji medycznej, które zostały podzielone na sale wysokiej i niskiej wierności. Pierwsze zostaną wyposażone w sprzęt medyczny, typowy dla określonej sali szpitalnej (np. oddział intensywnej terapii, czy szpitalny oddział ratunkowy). Oprócz zaawansowanego symulatora pacjenta, będą one posiadać sprzęt techniczny, umożliwiający nagrywanie obrazu i dźwięku prowadzonych sesji. Ich ważnym uzupełnieniem będą przyległe do nich pomieszczenia zapewniające możliwość podglądu przez lustro weneckie oraz komunikowania się pomiędzy nauczycielem, a studentami. Dodatkowo do każdej sali wysokiej wierności będzie przypisana sala analizy zajęć tzw. debriefingu.

 

Z kolei w salach niskiej wierności wykorzystywane będą manekiny i trenażery do nauczania umiejętności technicznych, które niekoniecznie muszą być osadzone w idealnie odwzorowanym środowisku (np. głowa do intubacji, fantomy szkoleniowe, a także zaawansowane fantomy do ALS, z możliwością sterowania parametrami fizjologicznymi za pomocą komputera oraz zapisem poprawności wykonanych czynności). Tak zdobyta wiedza jest niezbędna do dalszego nauczania studentów w oparciu m.in o symulacje wysokiej wierności. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem już w przyszłym roku akademickim studenci będą korzystać z tego nowoczesnego obiektu.

 

ew