Dieta ketogeniczna – czy naprawdę odchudza?

Dieta ketogeniczna – czy naprawdę odchudza?

Dieta ketogeniczna należy do najczęściej wybieranych diet ostatnich miesięcy. O jej popularności świadczy fakt, iż w Polsce pojawia się coraz więcej materiałów dotyczących żywienia ketogenicznego, a także coraz więcej dietetyków, którzy oferują swoim podopiecznym prowadzenie w keto stylu. Jak każda dieta, ma ona swoich zwolenników i przeciwników – ciężko określić których jest więcej.

Czy spotkałeś się już z keto dietą i wiesz na czym ona polega? Jeśli nie – poświęć chwilę, by dowiedzieć się czy dieta ketogeniczna naprawdę powoduje utratę zbędnych kilogramów i jakie inne korzyści może przynieść osobom, które zdecydują się na zmianę nawyków żywieniowych.

Na czym polega keto dieta?

Dieta ketogeniczna to sposób żywienia, w którym ogranicza się spożywanie węglowodanów do minimum (do 50 gramów dziennie – węglowodany pochodzące z warzyw, niskowęglowodanowych owoców i orzechów), a podstawowym źródłem energii są tłuszcze zwierzęce i dobrej jakości tłuszcze roślinne: oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej z awokado, olej z orzechów makadamia.

Ketogeniczna piramida żywieniowa jest całkowitym odwróceniem piramidy żywieniowej, którą znamy od wielu lat. Otóż aż 70% powinny stanowić tłuszcze, 20-25% białka i 5-10% węglowodany wysokiej jakości. Taki sposób odżywiania znacząco wpływa nie tylko na redukcję wagi, ale również na poprawę zdrowia, np. cofnięcie insulinooporności, a nawet cukrzycy typu 2.

Więcej o założeniach diety ketogenicznej znajdziesz w artykule: dieta ketogeniczna dla początkujących w serwisie KetoDietetyk.pl.

Skuteczność diety ketogenicznej

Pierwsze efekty można zauważyć już po dwóch dniach stosowania zasad. Oczywiście początkowo głównym spadkiem wagi jest woda, ale można zauważyć także oczyszczanie organizmu z toksyn i zalegających w jelitach resztek węglowodanów.

Osoby, które startują z dużą wagą przekraczającą 100 kilogramów, w ciągu pierwszego miesiąca mogą zrzucić nawet 10% swojej wagi!

Przeglądając social media czy strony internetowe doświadczonych dietetyków można zobaczyć, że naprawdę wiele osób schudło po 20, 30, 40 czy nawet 50 kilogramów dzięki zastąpieniu węglowodanów dobrej jakości tłuszczami. Oznacza to, że dieta ketogeniczna naprawdę odchudza!

Skuteczność diety ketogenicznej można zaobserwować również w wynikach badań krwi. Gdy przed rozpoczęciem nowego sposobu odżywiania wykona się podstawowe badania krwi, w tym krzywą cukrową i krzywą insulinową, a po 3 miesiącach wykona się badania kontrolne można zauważyć chociażby poprawę wyników cholesterolu czy znaczne obniżenie poziomu cukru we krwi.

Co jeść, by schudnąć na diecie ketogenicznej?

Lista produktów dozwolonych na diecie keto jest bardzo szeroka. Można jeść wszystko, co nie jest przetworzone i nie zawiera dużej ilości węglowodanów. Im mniej węglowodanów prostych – tym lepiej.

Przykładowe produkty, które można jeść na diecie keto:

  • mięso: wołowina, wieprzowina, drób ze skórką, jagnięcina, bekon, tłuste ryby (np. węgorz, łosoś, halibut)
  • nabiał: jaja z wolnego wybiegu, majonez, śmietana tłusta, sery pleśniowe, tłuste sery żółte, mozzarella, sery bałkańskie
  • warzywa o niskiej zawartości węglowodanów: bakłażan, botwinka, brokuły, cukinia, fasola szparagowa, jarmuż, kabaczek, kalafior, kapusta, pak-czoi, kapusta pekińska, kiszonki, karczoch, kiełki, ogórki, papryka, pomidory, pieczarki, rabarbar, sałata, szparagi, seler, szpinak
  • oleje i tłuszcze: olej kokosowy, smalec, masło, olej z awokado, oliwa z oliwek, olej z orzechów makadamia
  • orzechy: orzech włoski, kokos, makadamia, brazylijskie, laskowe, migdały
  • napoje: herbata i kawa bez cukru, woda, woda z cytryną, rosół czysty
  • alkohole: wódka czysta, gin, tequila, wino
  • słodzik: erytrytol, ksylitol

Przykładowe dania, które można stworzyć z produktów dozwolonych na diecie ketogenicznej:

  • keto bigos gotowany na świeżej i kiszonej kapuście i tłustych mięsach
  • keto burger w liściach sałaty lub z bułką ketogeniczną
  • keto pizza na spodzie z kalafiora lub mozzarelli z niskowęglowodanowymi dodatkami, np. pepperoni, papryka, pieczarki, pomidory, bekon, parmezan, ogórki, oliwki
  • zapiekanka z kurczaka i kalafiora z żółtym serem
  • szaszłyk z warzywami i krewetkami
  • sałatka z serem bałkańskim
  • kieszonki serowo-szpinakowe (widoczne na zdjęciu)

Dieta ketogeniczna to proste przepisy, które może przygotować każdy, nawet osoby bez talentu kulinarnego. Co więcej – są to dania, które nie wymagają dużej ilości czasu spędzanej w kuchni, a większość dań będzie smakować nie tylko osobom na diecie.

Zainteresowaliśmy Cię dietą ketogeniczną? Zachęcamy do odwiedzenia strony KetoDietetyk.pl, na której znajdziesz keto wiedzę w przystępnej formie, udostępnianą całkowicie za darmo.

8:48:44

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj