Problemy z biletami w MKS
Po raz kolejny zgłaszają się do nas czytelnicy w sprawie biletów MKS, a właściwie problemów z ich zakupem.
Często się zdarza, że biletomat nie działa, kierowca nie ma biletów „bo się skończyły”, a dwa przystanki później kontrolerzy „wlepiają” mandat.
– Problem polega na tym, że po wsiach czyli poza strefą „0” jeżdżą autobusy bez biletomatów. Bilet ze wsi kosztuje 3,60, a kierowca ma tylko bilety po 3 złote. Co w takiej sytuacji? Przepłacać o 2,40? Poza tym – wiem, bo sama chciałam kupić bilet płacąc kartą – że czasem nie ma po prostu Internetu i nie łączy – skarży się czytelniczka.
Czy wszystkie starsze osoby są w stanie bez problemu obsłużyć biletomat lub kupić bilet przez telefoniczną „apkę” czy Sky Cash? Ponadto nie ma obowiązku posiadania smartfona czy konta bankowego. Młodzież nawet jeśli posiada karty bankomatowe, często ich do szkoły nie zabiera, tylko wyliczoną gotówkę na bilet.
Inny czytelnik zauważa, że po co seniorom, którzy mają uprawnienia do jeżdżenia bezpłatnego „jakaś karta, która kosztuje, wszak z dowodu widać, że pani, czy pan ma taki, a nie inny wiek”.
Przedstawione powyżej zażalenia i przypadki przedstawiliśmy zarządcy MKS, czyli w SPGK. Przedstawiamy poniżej odpowiedzi:
Sprzedaż przez kierowców – kierowcy mają obowiązek posiadać w ciągłej sprzedaży bilety o nominale 3,00 zł – normalny w strefie zero. Jest to decyzja organizatora transportu – Miasta Sanoka. Jeśli dochodzi do sytuacji braku biletów u kierowcy, to jest ona podstawą do ukarania pracownika za niewywiązywanie się z obowiązków, ale naszym zdaniem są to sytuacje bardzo sporadyczne.
Zakup w biletomatach lub kasownikach, a brak zasięgu: faktycznie w obrębie naszej działalności występują obszary o braku zasięgu GSM i w tym momencie biletomat i kasownik nie zrealizuje płatności kartowej. Nie jest naszą złośliwością wysyłanie autobusów bez biletomatów na tereny poza miastem Sanok. Obecny rozkład jazdy jest tak skonstruowany, że praktycznie każdy kierowca (wraz z autobusem) w trakcie swojej zmiany realizuje kursy zarówno miejskie jak i podmiejskie. Nie jesteśmy w stanie tak zamieniać pojazdów, aby poza Sanok jeździły tylko pojazdy z biletomatami (mamy ich tylko 11). Awarie blokady płatności gotówkowych w biletomatach są sporadyczne i reagujemy na nie natychmiast wycofując pojazd z ruchu i naprawiając je w trybie natychmiastowym.
Jakie jest rozwiązanie? Rozwiązaniem jest wyrobienie e-biletu z portmonetką i dokonywanie płatności tym biletem. Transakcje są wykonywane niezależnie od zasięgu sieci GSM i na cenę biletu zgodnie z taryfą i ulgą, dodatkowo przejazdy do czterech przystanków w strefie „0” premiowane są niższą ceną biletu. Wprowadzając ten rodzaj sprzedaży posiłkowaliśmy się wiedzą, że w miastach które wprowadziły takie rozwiązanie, osoby jeżdżące sporadycznie, ale będące mieszkańcami obsługiwanych miejscowości, bardzo chętnie przeszły na ten rodzaj zakupu biletu. Dodatkowo w planach miasta jest wykorzystanie tej karty do płatności w MOSiR (basen, lodowisko) oraz opłat parkingowych w Sanoku. Innym rozwiązaniem jest zakup kilku biletów w punktach sprzedaży biletów jednorazowych – mamy ich ponad 30 i zlokalizowane są we wszystkich gminach, które obsługujemy.
Bilet seniora – ulga na bezpłatne przejazdy dla osób powyżej 70 lat jest ulgą samorządową. Warunkiem jest wyrobienie e-biletu w cenie 15,00 zł. Jest to uchwała Rady Miasta. Ponadto skasowania tych biletów (bezpłatne) służą wyliczeniom ilości osób jeżdżących na konkretnych kursach i wykazaniem ich napełnienia. Nie mając takiej wiedzy kurs może ulec w przyszłości likwidacji z powodu braku rentowności.
Apka SkyCash. Młodzież często z niej korzysta – widzimy to w raportach sprzedaży, niemniej sprzedawane są praktycznie wszystkie nominały.
Podobne skargi i zażalenia pojawiały się w Krakowie. Sprawa trafiła do sądu. Jak podaje Rzeczpospolita z 31 stycznia 2023 roku Sąd Rejonowy dla Krakowa – Krowodrzy w Krakowie uznał, że brak biletu spowodowany awarią biletomatu, nie może obciążać pasażera.
Ponadto, sąd uznał też, że konsument nie ma obowiązku posiadania aplikacji, która umożliwiałaby kupno biletu, nie jest bowiem obligatoryjne posiadanie smartfona.
Edyta Wilk
Przypominamy, że bilety jednorazowe komunikacji miejskiej można zakupić w następujących punktach:
1. Sanok, ul. Kościuszki, kiosk obok poczty.
2. Sanok, ul. F. Gieli, kiosk obok SDH.
3. Sanok, ul. Kościuszki, punkt prasowy wewnątrz SDH.
4. Sanok, ul. Sadowa, kiosk.
5. Sanok, ul. Staszica, sklep „Dana”.
6. Sanok, ul. Iwaszkiewicza, kiosk obok stacji paliw LOTOS.
7. Sanok, ul. Lipińskiego, budynek dworca autobusowego.
8. Sanok, ul. Lipińskiego, sklep PSS nr 3 „As”.
9. Sanok, skrzyżowanie ul. Lipińskiego z ul. Macieja Kluski, sklep PSS „Siódemka”.
10. Sanok, ul. Witkiewicza, sklep PSS nr 1.
11. Sanok Dąbrówka, ul. Legionów Polskich, sklep PSS „Czwórka”.
12. Sanok, ul. Przemyska, sklep firmowy „Mlekovitka” nr 1.
13. Zagórz, parking obok poczty, kiosk.
14. Sanoczek, sklep PSS „Ósemka”.
15. Pobiedno, sklep GS Nowotaniec.
16. Bukowsko, dom handlowy.
Gdzie można kupić bilety jednorazowe komunikacji miejskiej – informacja
To jest chore.
Wielokrotnie miałem ciężkie rozmowy z kanarami. Zapłaciłem kartą a oni żądają oddemnie potwierdzenia płatności. Niby jak ja mam to zrobić. Nie pokaże im przecież na telefonie moich środków bankowych a po drugie po zapłaceniu karta nie od razu będzie na koncie koszt obciążenia co i za co.
Po drugie. Starsze osoby jak chcą pojechać MKSem jak mają sobie poradzić z ,, nowoczesnym ułatwieniem ” . Nie mówię tu o jakiś seniorach na emeryturze. O osobach w wieku 50 lat . Dla których płatność telefonem to nie jest prosta sprawa. Wiem że nie dla każdego ale dla większości.
Czy nie łatwiej by było zainstalować w każdym autobusie biletomatu albo u kierowcy jak to było dawniej?
Jaki był koszt wprowadzenia biletu elektroniczego. Wszędzie krzyczą o oszczędzaniu a takie wykonanie to wcale nie jest kosztowne?
Tak samo nikt nie ma obowiązku w dużo sprawach! Ale biurokracja jak zwykle! MOJE na wierzch! Jak u Barei! Co nam zrobisz?! Po co wyrabiać np.starszym ludziom po 70 roku życia dodatkowe LEGITYMACJE jak Rozporządzenia Ogólnopolskie im to mówi! ,nie miejscowa Władza? Posłuszeństwo ludzkie nie zna granic! Dlatego u Nas tak fajnie!
Na razie nikt nie ma obowiązku posiadania smartfona i „apki”.
Już tłumaczę – jeśli wchodzisz do autobusu i chcesz kupić bilet, a biletomatu nie ma, jest zepsuty, bądź nie możesz zapłacić kartą to NIE CZUJ SIĘ WINNY! Wina leży po stronie przewoźnika, w którego interesie jest/powinno być abyś ty mógł ten bilet kupić. W takim wypadku – w przypadku kontroli – mandat z marszu powinien być ANULOWANY. Każdy sąd przyzna rację. Nie chce spgk zarabiać – nie musi – kto bogatemu zabroni? Podniosą coś innego i na swoje zawsze wyjdą. Ps. To powietrze przewożone w każdy dzień ulicami miasta to ile kosztuje? Dla panów kierowców szacun – za jazdę po dziurawych drogach, za opanowanie, za tych którzy ustalali rozkład jazdy. Skrzyżowania Kościuszki – Sienkiewicza, Kościuszki – Jagiellońska, JP II – Gorazdowskiego do łatwych nie należą.
„faktycznie w obrębie naszej działalności występują obszary o braku zasięgu GSM” – potwierdza SPGK, ale generalnie ma chyba w d…e, że tak jest.
” przejazdy do czterech przystanków w strefie „0” premiowane są niższą ceną biletu” – a skąd wiadomo, że ktoś jechał jeden czy pięć przystanków?
Żeby jeździć za darmo emeryt czy inwalida musi zapłacić w Sanoku 15 złotych plus zdjęcie. Tak uchwalili radni Rady Miasta. Brawo. Wolno im.
Spgk chyba nie ma wpływu na zasieg GSM…
To niech SPGK MA wpływ albo zmieni system sprzedawania biletów.