Problemy z biletami w MKS

 

Po raz kolejny zgłaszają się do nas czytelnicy w sprawie biletów MKS, a właściwie problemów z ich zakupem.

Często się zdarza, że biletomat nie działa, kierowca nie ma biletów „bo się skończyły”, a dwa przystanki później kontrolerzy „wlepiają” mandat.

– Problem polega na tym, że po wsiach czyli poza strefą „0” jeżdżą autobusy bez biletomatów. Bilet ze wsi kosztuje 3,60, a kierowca ma tylko bilety po 3 złote. Co w takiej sytuacji? Przepłacać o 2,40? Poza tym – wiem, bo sama chciałam kupić bilet płacąc kartą – że czasem nie ma po prostu Internetu i nie łączy – skarży się czytelniczka.

Czy wszystkie starsze osoby są w stanie bez problemu obsłużyć biletomat lub kupić bilet przez telefoniczną „apkę” czy Sky Cash? Ponadto nie ma obowiązku posiadania smartfona czy konta bankowego. Młodzież nawet jeśli posiada karty bankomatowe, często ich do szkoły nie zabiera, tylko wyliczoną gotówkę na bilet.

Inny czytelnik zauważa, że po co seniorom, którzy mają uprawnienia do jeżdżenia bezpłatnego „jakaś karta, która kosztuje, wszak z dowodu widać, że pani, czy pan ma taki, a nie inny wiek”.

Przedstawione powyżej zażalenia i przypadki przedstawiliśmy zarządcy MKS, czyli w SPGK. Przedstawiamy poniżej odpowiedzi:

 

Sprzedaż przez kierowców – kierowcy mają obowiązek posiadać w ciągłej sprzedaży bilety o nominale 3,00 zł – normalny w strefie zero. Jest to decyzja organizatora transportu – Miasta Sanoka. Jeśli dochodzi do sytuacji braku biletów u kierowcy, to jest ona podstawą do ukarania pracownika za niewywiązywanie się z obowiązków, ale naszym zdaniem są to sytuacje bardzo sporadyczne.

Zakup w biletomatach lub kasownikach, a brak zasięgu: faktycznie w obrębie naszej działalności występują obszary o braku zasięgu GSM i w tym momencie biletomat i kasownik nie zrealizuje płatności kartowej. Nie jest naszą złośliwością wysyłanie autobusów bez biletomatów na tereny poza miastem Sanok. Obecny rozkład jazdy jest tak skonstruowany, że praktycznie każdy kierowca (wraz z autobusem) w trakcie swojej zmiany realizuje kursy zarówno miejskie jak i podmiejskie. Nie jesteśmy w stanie tak zamieniać pojazdów, aby poza Sanok jeździły tylko pojazdy z biletomatami (mamy ich tylko 11). Awarie blokady płatności gotówkowych w biletomatach są sporadyczne i reagujemy na nie natychmiast wycofując pojazd z ruchu i naprawiając je w trybie natychmiastowym.

Jakie jest rozwiązanie? Rozwiązaniem jest wyrobienie e-biletu z portmonetką i dokonywanie płatności tym biletem. Transakcje są wykonywane niezależnie od zasięgu sieci GSM i na cenę biletu zgodnie z taryfą i ulgą, dodatkowo przejazdy do czterech przystanków w strefie „0” premiowane są niższą ceną biletu. Wprowadzając ten rodzaj sprzedaży posiłkowaliśmy się wiedzą, że w miastach które wprowadziły takie rozwiązanie, osoby jeżdżące sporadycznie, ale będące mieszkańcami obsługiwanych miejscowości, bardzo chętnie przeszły na ten rodzaj zakupu biletu. Dodatkowo w planach miasta jest wykorzystanie tej karty do płatności w MOSiR (basen, lodowisko) oraz opłat parkingowych w Sanoku. Innym rozwiązaniem jest zakup kilku biletów w punktach sprzedaży biletów jednorazowych – mamy ich ponad 30 i zlokalizowane są we wszystkich gminach, które obsługujemy.

Bilet seniora – ulga na bezpłatne przejazdy dla osób powyżej 70 lat jest ulgą samorządową. Warunkiem jest wyrobienie e-biletu w cenie 15,00 zł. Jest to uchwała Rady Miasta. Ponadto skasowania tych biletów (bezpłatne) służą wyliczeniom ilości osób jeżdżących na konkretnych kursach i wykazaniem ich napełnienia. Nie mając takiej wiedzy kurs może ulec w przyszłości likwidacji z powodu braku rentowności.

Apka SkyCash. Młodzież często z niej korzysta – widzimy to w raportach sprzedaży, niemniej sprzedawane są praktycznie wszystkie nominały.

 

Podobne skargi i zażalenia pojawiały się w Krakowie. Sprawa trafiła do sądu. Jak podaje Rzeczpospolita z 31 stycznia 2023 roku Sąd Rejonowy dla Krakowa – Krowodrzy w Krakowie uznał, że brak biletu spowodowany awarią biletomatu, nie może obciążać pasażera.

Ponadto, sąd uznał też, że konsument nie ma obowiązku posiadania aplikacji, która umożliwiałaby kupno biletu, nie jest bowiem obligatoryjne posiadanie smartfona.

Edyta Wilk

Przypominamy, że bilety jednorazowe komunikacji miejskiej można zakupić w następujących punktach:

1. Sanok, ul. Kościuszki, kiosk obok poczty.

2. Sanok, ul. F. Gieli, kiosk obok SDH.

3. Sanok, ul. Kościuszki, punkt prasowy wewnątrz SDH.

4. Sanok, ul. Sadowa, kiosk.

5. Sanok, ul. Staszica, sklep „Dana”.

6. Sanok, ul. Iwaszkiewicza, kiosk obok stacji paliw LOTOS.

7. Sanok, ul. Lipińskiego, budynek dworca autobusowego.

8. Sanok, ul. Lipińskiego, sklep PSS nr 3 „As”.

9. Sanok, skrzyżowanie ul. Lipińskiego z ul. Macieja Kluski, sklep PSS „Siódemka”.

10. Sanok, ul. Witkiewicza, sklep PSS nr 1.

11. Sanok Dąbrówka, ul. Legionów Polskich, sklep PSS „Czwórka”.

12. Sanok, ul. Przemyska, sklep firmowy „Mlekovitka” nr 1.

13. Zagórz, parking obok poczty, kiosk.

14. Sanoczek, sklep PSS „Ósemka”.

15. Pobiedno, sklep GS Nowotaniec.

16. Bukowsko, dom handlowy.

Gdzie można kupić bilety jednorazowe komunikacji miejskiej – informacja