Korona Ziemi Sanockiej – nowy projekt turystyczny

W poprzednim tygodniu przekazaliśmy informację, że już w maju ruszymy razem na szlaki aby poznać piękno Ziemi Sanockiej. Stowarzyszenie Łączy Nas Sanok jest pomysłodawcą i organizatorem akcji – zdobądź regionalną odznakę turystyczną „Korona Ziemi Sanockiej”. Celem nadrzędnym akcji odznaki KZS jest promocja Ziemi Sanockiej, jej potencjału turystycznego oraz aktywnych form spędzania wolnego czasu, upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i turystyki a zarazem zaproszenie mieszkańców oraz turystów do poznania walorów widokowych i kulturowych naszej małej ojczyzny. Pomysł spotkał się z dużym zainteresowaniem, dlatego zaprosiliśmy na rozmowę sanoczan – pomysłodawcę Grzegorza Wilusza oraz „ojca chrzestnego” Łukasza Łagożnego, zdobywcę Korony Ziemi na rozmowę.

Skąd pomysł na stworzenie takiej turystycznej inicjatywy?

GW. Zaczęło się od tego, że sam jestem aktywnym turystą, dużo chodzę po górach, zwłaszcza w Bieszczadach i Beskidzie Niskim. Około 2 lata temu zainteresowałem się ideą Korony Gór Polski i zostałem członkiem klubu jej zdobywców. Zdoby

wając kolejne szczyty KGP z listy 28, pomyślałem, że świetnie by było zrobić taki projekt w wymiarze lokalnym, na naszej Ziemi Sanockiej. Tym bardziej, że zdobywanie gór według takiej listy jest jakimś wyzwaniem i naprawdę motywuje do skompletowania Korony. Dzięki temu odwiedzimy też miejsca gdzie pewnie byśmy się nigdy nie wybrali. I tak w ramach Stowarzyszenia Łączy Nas Sanok ruszyliśmy z przygotowaniami do tego projektu. Do współpracy zaprosiliśmy dwóch sanoczan, pasjonatów regionu a zarazem przewodników beskidzkich – Łukasza Łagożnego i Piotra Kutiaka. Łukasz, który w 2019 r. zakończył projekt Korony Ziemi teraz chce nas zachęcić do zdobycia może mniejszej, Korony Sanockiej, ale która dla wielu może być wstępem do prawdziwej przygody górskiej. Piotr zaś jako wytrawny przewodnik górski, autor licznych publikacji o tematyce turystycznej, wybitny znawca flory i fauny wesprze nas merytorycznie.

ŁŁ. Chcieliśmy zachęcić do aktywności Sanoczan i ludzi, którzy odwiedzają nasze tereny – Ziemię sanocką. W porozumieniu ze Stowarzyszeniem Łączy Nas Sanok, zdecydowaliśmy, ze chcemy promować też nasze lokalne szczyty, a nie tylko największe i najbardziej znane szlaki i szczyty w Bieszczadach. Lokalnie mamy się bowiem czym pochwalić. Zaczęło się od luźnych rozmów, a teraz jesteśmy na finiszu projektu. 9 maja br. mamy zamiar rozpocząć zdobywanie Korony Ziemi Sanockiej.

Dla turystów, sanoczan, zachętą i zarówno nagrodą ma być odznaka.

ŁŁ. Tak. Odznakę KZS otrzyma osoba, która zdobędzie wszystkie 16 szczytów. W odróżnieniu od innych Koron proponujemy  tu pewne ułatwienie. Nasze szczyty niekoniecznie należy zdobywać pieszo. Szczyty KZS można zdobyć też rowerem, biegiem,  czy na nartach, bardzo modna jest teraz turystyka skiturowa. Zachęcamy do aktywnego uczestnictwa. Nie dopuszczamy jednak użycia pojazdów mechanicznych typu quady czy motory crossowe, które degradują środowisko, a szczyty często znajdują się w strefach które w jakimś stopniu są pod ochrona. Niedługo  będzie też dostępna książeczka KZS, by zaznaczać zdobyte szczyty. Weryfikacja będzie również następować ewentualnie on line – dzięki lokalizacji GPS.

Dlaczego właśnie te konkretne szczyty?

GW. Razem z Łukaszem i Piotrem dokonaliśmy autorskiego wyboru szczytów do naszej Korony. Niektóre z nich są mniej znane i popularne, ale naszym zdaniem zasługujące na ich poznanie i zdobycie. Część tych szczytów znajduje się w Bieszczadach, część w Beskidzie Niskim, w Górach Sanocko Turczańskich i na Pogórzu Bukowskim. Najwyższym szczytem jest Wołosań (1071 m n.p.m.) na czerwonym Głównym Szlaku Beskidzkim między Komańczą i Cisną. Najniższy i najłatwiej dostępny to Patria (474 m n.p.m.) w Odrzechowej. Są też szczyty bliskie sanoczanom jak Orli Kamień, Słonny Wierch czy Kąty na niebieskim szlaku między Stróżami Wielkimi i Porażem.

ŁŁ. Dlaczego te szczyty? Powiem tak, zwykły Kowalski raczej by na takie szczyty nie wszedł. Są to góry często na uboczu od głównych, utartych szlaków turystycznych. Na tych szlakach rzadko można spotkać ludzi, co nie oznacza, że są mniej urokliwe. Na szlakach znanych, wypromowanych turyści często wręcz ocierają się o siebie. Chcemy pokazać alternatywę a zarazem odkryć niedoceniane dotąd zakątki Ziemi Sanockiej. Może te szczyty są niższe, ale niczym im to nie ujmuje. Mało tego, mogą się okazać bardziej atrakcyjne od tych już poznanych i znanych ogółowi.

Czy szczyty Korony Ziemi Sanockiej będą oznakowane ?

GW. Chcemy aby docelowo szczyty wchodzące w skład odznaki KZS były oznakowane dedykowaną tabliczką informacyjną. Tabliczkę tą jak również książeczkę i odznakę, generalnie całą wizualizację akcji na zlecenie Stowarzyszenia Łączy Nas Sanok projektuje krakowska agencja reklamowa. Chodzi o to by było nie tylko profesjonalnie ale też estetycznie gdyż projekt w założeniu ma promować Ziemię Sanocką a to jeden z wiodących celów statutowych Stowarzyszenia. Warto dodać, że honorowy patronat nad projektem objęła Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Krośnie, gospodarz obszarów leśnych gdzie znajduje się większość szczytów naszej Korony. Leśnicy wyrazili zgodę na oznakowanie szczytów a co więcej przekażą nam na ten cel słupki. Do partnerów projektu dołączyli także: Stowarzyszenie Aktywny Beskid z Iwonicza, Stowarzyszenie Przewodników Turystycznych Karpaty, Zespół Parków Krajobrazowych w Przemyślu oraz jako patron medialny – Tygodnik Sanocki.

Rozumiem, że szczyty można będzie zdobywać samodzielnie jak i formie zorganizowanej.

GW. Tak. Mamy nadzieję, że sytuacja wcześniej czy później pozwoli, by na szlaki Korony Ziemi Sanockiej wychodzić w zorganizowanej grupie pod opieką przewodników. Liczymy tu na wsparcie zwłaszcza Piotra i Łukasza podczas wycieczek organizowanych w sezonie przez Stowarzyszenie Łączy Nas Sanok. Nasi przewodnicy na pewno opowiedzą nam wiele ciekawych rzeczy o przyrodzie, florze i faunie czy historii regionu. Liczymy, że takie wspólne wyjście w góry będzie szansą nie tylko na dobrze spędzony czas na łonie natury ale też na integrację zakończoną np. wspólnym ogniskiem. Jeżeli nie będzie to na razie możliwe to zachęcamy do wycieczek rodzinnych, w grupie przyjaciół, w mniejszym gronie.

Wspominaliście o książeczce, w której będzie można odnotować zdobyte szczyty.

ŁŁ. Książeczka jest właśnie w przygotowaniu. Staramy się by przed weekendem majowym była już dostępna. Chcemy zainaugurować Koronę Ziemi Sanockiej już 9 maja wspólnym wejściem na Orli Kamień. Na stronie internetowej Łączy Nas Sanok w zakładce „Korona Ziemi Sanockiej” (slns.pl/kzs) będą dostępne informacje co, gdzie, kiedy i jak. Stworzymy też fanpage na Facebooku z najświeższymi informacjami dotyczącymi KZS oraz wycieczek.

Jak będzie można potwierdzić zdobycie szczytów KZS?

ŁŁ. Fakt zdobycia szczytów wchodzących w skład odznaki KZS należy udokumentować w celu późniejszej weryfikacji w następujący sposób. Wypełniając książeczkę potwierdzającą zdobycie danego szczytu z podaniem daty. Jeżeli jest taka możliwość należy też przybić pieczątkę (stempel) umieszczoną w specjalnym pojemniku na szczycie lub z najbliższego obiektu np. schronisko, sklep, pensjonat, itp. Dodatkowo należy zrobić sobie zdjęcie (selfie) na szczycie w sposób umożliwiający identyfikację miejsca np. na tle tabliczki oznaczającej dany szczyt  lub innych charakterystycznych miejsc lub obiektów. Potwierdzeniem zdobycia szczytu może też być zapis przebytej trasy na aplikacji typu „Strava” lub podobnej.

GW. Jako ciekawostkę dodam, że Stowarzyszenie ŁNS w dalszym etapie planuje uruchomienie specjalnej aplikacji mobilnej „Korona Ziemi Sanockiej” w android i IOS. Aplikacja ta po uzyskaniu odpowiednich zgód użytkownika będzie rejestrowała fakt zdobycia danego szczytu KZS poprzez geolokalizację, z podaniem daty oraz umożliwi zrobienia zdjęć selfie. Po skompletowaniu całej Korony użytkownik po prostu prześle dane drogą elektroniczną do Stowarzyszenia celem weryfikacji. Uruchomienie takiej aplikacji jest jednak uzależnione od powodzenia całej akcji, zainteresowania a przede wszystkim pozyskania dofinansowania np. z odpowiedniego projektu.

Rozmawiała Edyta Wilk

Piotr Kutiak wieloletni przewodnik beskidzki o nowym szlaku:

Szesnaście szczytów Korony Ziemi Sanockiej położonych jest na terenach o dużych walorach przyrodniczych. Znajdują się w granicach trzech parków krajobrazowych (Gór Słonnych, Jaśliskiego i Ciśniańsko- Wetlińskiego), dwóch obszarów chronionego krajobrazu (Beskidu Niskiego i Wschodniokarpackiego), sześciu obszarów Natura 2000 (OSO: Beskid Niski PLB180002, Góry Słonne PLB180003; SOO: Ostoja Jaśliska PLH180014, Ostoja Góry Słonne PLH1800013, Patria nad Odrzechową PLH180028; Bieszczady PLC180001) oraz rezerwatu krajobrazowego („Źródliska Jasiołki”). Wędrując szlakami i zdobywając Koronę Ziemi Sanockiej mamy okazję poznać unikatowe walory wschodnio- i zachodniokarpackiej szaty roślinnej w formie 100-letnich drzewostanów, łąk, pastwisk, terenów zurbanizowanych oraz użytkowanych pod względem rolniczym. Stanowi to atrakcję ukazującą wyjątkową urodę pięciu mezoregionów geograficznych (Bieszczady, Beskid Niski, Góry Sanocko-Turczańskie, Pogórze Bukowskie, Kotlina Jasielsko-Sanocka).

WYKAZ SZCZYTÓW KORONY ZIEMI SANOCKIEJ

*wg zaktualizowanej i szczegółowej regionalizacji fizycznogeograficznej Polski opracowanej przez Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN pod przewodnictwem prof. dr hab. Jerzego Solona (2018)