Nasza historia ma dwa kolory. Nie pisz po fladze
Ponad połowa Polaków wywiesza flagi z okazji świąt narodowych. Rusza kampania społeczna, której celem jest upowszechnianie wiedzy dotyczącej poprawnego używania barw i symboli narodowych oraz traktowania ich z należytym szacunkiem. Nie ma nic złego w tym, że ktoś chce wyrazić swój patriotyzm lokalny, ale nie powinien pisać tego na fladze narodowej.
2 maja przypada Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. W tym dniu ruszy też kampania społeczna „Barwy wspólne” przygotowana przez Grupę LOTOS we współpracy z Narodowym Centrum Kultury oraz partnerami: programem Niepodległa, TVP i Polskim Radiem. Jak mówią organizatorzy, ta data kojarzy się z flagą przede wszystkim ze względu na symbolikę – 2 maja w PRL był dniem, kiedy władze zarządzały zdejmowanie flagi po Święcie Pracy.
Biuro programu „Niepodległa” zachęca wszystkich Polaków do wywieszania flagi na domach, balkonach i w oknach.
Dyrektor ds. marketingu grupy LOTOS Witold Pasek podkreślił, że „szacunek dla flagi i symboli narodowych jest czymś, co powinno być wpisane w kod zachowań osób, firm i instytucji”. Dodał, że grupa LOTOS wraz z NCK chce „prosić o chwilę refleksji nad barwami i flagą”.
– Nie ma nic złego w tym, że ktoś chce połączyć swój patriotyzm lokalny, ale (…) nie powinien pisać tego na fladze narodowej. Nie wchodźmy z tymi dopiskami w przestrzeń publiczną. Flaga i barwy narodowe podlegają ochronie prawnej, ale nie chcemy wychodzić z jakimkolwiek negatywnym komunikatem. Przypominamy czym jest flaga i mówimy dlaczego jest taka ważna. Prosimy także, by jej nie upiększać – mówił Pasek.
100 lat polskiej flagi
Polska flaga, czyli dwa równe prostokąty o proporcji 5:8 i biało-czerwonych barwach, jest najmłodszą flagą w Europie i w przyszłym roku będziemy świętować jej stulecie.
Polska flaga odwzorowuje kolory godła polskiego. Alfred Znamierowski, specjalista w dziedzinie heraldyki i weksylologii powiedział, że biel i czerwień to „kolory orła i czerwieni tarczy herbowej, które mamy od 1295 roku”. Natomiast herb polski jest jednym z pięciu najstarszych na świecie.
W ramach kampanii wyemitowana zostanie seria spotów telewizyjnych i radiowych pod hasłem „Nasza historia ma dwa kolory. Nie pisz na fladze.” Inicjatywa Grupy LOTOS, Narodowego Centrum Kultury, programu Niepodległa oraz TVP i Polskiego Radia realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP
Ostatnie komentarze